נכה, אבל לא מספיק!

מדוע מנעה המשטרה את גישתם של מחזיקי תו נכה למתחם חניית הנכים בחגיגות יום העצמאות, ומי שם במשטרה מחליט, מי נכה יותר ומי פחות?

 

במסגרת חגיגות יום העצמאות בהוד השרון נערכה העירייה מבעוד מועד והכשירה את מגרש החנייה המערבי בפארק ארבע העונות, לטובת רכבים הנושאים תו נכה. טרם האירוע פורסמה מפת הפארק הכוללת כניסות נגישות, כמו גם חניית הנכים כאמור, אולם נכים רבים שהגיעו למקום וביקשו לקחת חלק בחגיגות, הופתעו כי גישתם לחנייה נמנעת על ידי המשטרה, בטענה כי "התקבלה החלטה לפיה רק בעלי כסא גלגלים או מעלון, יוכלו להגיע לחניית הנכים. כל השאר כך נראה, לא נכים מספיק.

 כמחזיק בתו נכה נתקלתי בהחלטה התמוהה באופן אישי, שלא לדבר על הסנכרון הלקוי בין הגורמים ששלטו על הגישות למתחם. בהגיעי לכניסה מרחוב הפרדס, נמסר לי כי הכניסה לבעלי התו מתאפשרת רק מרחוב ז'בוטינסקי. בז'בוטינסקי התנצלו והפנו אותי לרחוב ההכשרות, שם כאמור עמד שוטר שהודיע שהכניסה אסורה כאמור, אלא לבעלי כסא גלגלים או מעלון. כשביקשתי לשוחח עם קצין מעליו והסברתי שיש חוק בנושא, ענה האחרון בביטול: "כרגע, אני הוא החוק."

 נציין כי החוק אינו מאפשר אבחנה בין נכה לנכה, כל עוד יש ברשותו תו מתאים, אולם נראה כי בכסותן של צירוף המילים "המצב הביטחוני" ניתן לרמוס את זכויותיהם של אזרחים.

 עוד נציין כי מבדיקה שערכנו בזמן האירוע במתחם החנייה המדובר וכן בכבישים הסמוכים שנסגרו לתנועה סמוך לפארק, נמצאו עשרות רבות של רכבים שכלל לא מחזיקים תו נכה. האם ייתכן כי בתחילת האירוע לא בוצעו בדיקות לרכבים ועל כן רכבים רגילים תפסו את מקומם של רכבי הנכים?

יו"ר 'נגישות ישראל', יובל וגנר. "קורא לעירייה לתחקר את האירוע." צילום: פרטי

יובל וגנר, יו"ר "נגישות ישראל" התייחס לדברים: "עיקרון חשוב, אפילו קריטי בנושא נגישות לאנשים עם מוגבלות נקרא רצף הנגישות, קרי כל המרכיבים חייבים להיות נגישים ואם אפילו חלק אחד קטן לא נגיש המשמעות היא שלא ניתן להגיע ואכזבה גדולה.  לזכות עיריית הוד השרון יאמר שתכננו אירוע נגיש, כולל שפרסמו מידע מראש לתושבים על כל הסדרי הנגישות ובכלל זה חניות נכים. ועל כך הערכתנו רבה. לצערנו רצף הנגישות נפגע על ידי המשטרה, שזו פעלה באופן הנוגד את החוק ואישרה כניסה רק לאנשים בכיסאות גלגלים ורכבים עם מעלונים, בדרך כלל בעלי תו כחול."

עוד אמר וגנר כי, "חשוב להבין שיש אנשים עם מוגבלות שאומנם הולכים אך מתקשים ביותר ללכת מרחקים ארוכים וגם הם זכאים וחייבים בזמינות חניות נכים. לגיטימי לוודא שהזכאי לתו נכה יהיה ברכב, אבל ממש לא חוקי ולא מקובל להפלות בין הזכאות לחנייה בקרב סוגי התווים השונים. אני קורא לעיריית הוד השרון לתחקר את האירוע מול המשטרה ובאירועים הבאים לאפשר לכל מי שנדרש בחניית נכה עם תו נכה, להחנות בחניונים הקרובים."

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטת מפקד תחנת כפר סבא, ובשל מספר המשתתפים הרב והמתיחות הביטחונית, התאפשרה כניסה למתחם הסטרילי רק של רכבים עם מעלון וכסא גלגלים. לפני האירוע, פנתה עיריית הוד השרון למשטרה בבקשה לאפשר הקלות בחנייה, אך בקשתה נדחתה. הנהלים הללו פורסמו לידיעת הציבור באתר העירוני. יש לציין כי במקום ניתן ליווי פרטני לכל רכב עם מעלון שכניסתו אושרה, על מנת למנוע פגיעה במשתתפים הרבים."

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: " לאור המצב הביטחוני וגל ופיגועי הטרור הרצחניים ולאחר שנתיים של סגר לאור מגפת הקורונה-נערכה עיריית הוד השרון לאירוע רב משתתפים בו הגיעו עשרות אלפי חוגגים. לאור האמור- והצפי לכמויות קהל עצומה הצועד לעבר פארק 4 עונות נערכה משטרת ישראל בסגירה היקפית הרמטית למעבר כלי רכב ומפגעים. למען בטיחות הקהל העצום שהגיע, למתחם האירוע הורשו להיכנס רכבי נכה עם מעלון, לשאר נוסעי כלי הרכב הנושאים תו נכה – סוכם בין מפקד התחנה לבין הרשות המקומית כי רכב תפעולי ייקח אותם מהמחסום עד האירוע.

 נדגיש כי בפועל, לא הוצע כאמור שום פתרון שינוע לנכים שאינם בעלי מעלון או כיסא גלגלים. לא על די המשטרה ולא על ידי העירייה, כפי שמסרו במשטרה.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן