"התנים השתלטו על גיל עמל"

תושבי שכונת גיל עמל מתלוננים על מכת תנים: "הם איבדו פחד מבני אדם, הם נכנסים לחצרות ומחטטים בפחים – הילדים שלנו פוחדים לצאת מהבית, מישהו חייב לטפל בבעיה"

"החיים פה הפכו לבלתי נסבלים מאז שהתנים הפכו לבעלי הבית של גיל עמל. הם נכנסים לחצרות שלנו ומסתובבים חופשי מידי ערב. השכונה שלנו הפכה לחצר האחורית של הוד השרון. לא די בכך שאנחנו סובלים מהריחות של מכון הטיהור – כעת גם מכת התנים נחתה עלינו", אומרת רחל תושבת רחוב השחל בגיל עמל.

תושבי שכונת גיל עמל, מתלוננים לאחרונה על מכת תנים ושועלים שיוצאים מתוך השדות בכל לילה אל הרחובות יסוד המעלה, השחל, שנת היובל וקיבוץ גליות. לדבריהם מדובר בלהקות תנים גדולים שמטילים את אימתם בעיקר על ילדי השכונה. לדבריהם אחד הגורמים ליציאת התנים לשכונה הוא פיזור שאריות מזון על המדרכות.

רחל: "אנחנו נשארים בבית מהשעה שמונה בערב. אני פוחדת לצאת לרחוב או לחצר בשעות הלילה. אומרים שהם ביישנים, שהם לא מתקרבים לאנשים ושהם לא תוקפים אנשים. אני מזמינה את כל מי שאומר את זה וגם את פקחי העירייה לבוא לכאן החל מהשעה שמונה בערב ולהסתובב בין להקות התנים. באזור הצפון דווח על מקרים בהם תושבים ננשכו על ידי תן. אנחנו לא צרכים לחכות שזה יקרה גם כאן. יש לי נכדים קטנים שאני חוששת להם. מישהו חייב לטפל בבעיה לפני שהם ינשכו מישהו".

גילה גורביץ תושבת רחוב קיבוץ גליות: "מדובר בתופעה שנמשכת כשנה. אני שומעת נהימות של מאות תנים בכל לילה. הנהימות שלהם מלחיצות ואני חוששת לצאת מהבית בשעות הערב".

פנית לעירייה?

"כן. התקשרתי למוקד העירוני והם טענו שזו חיה מוגנת – שהם מפזרים פיתיונות של כלבת ושיותר מכך אין מה לעשות. אני לא מבינה את התשובה הזו. אם אין להם כלבת אז הכל בסדר? אני לא צריכה לחיות בפחד ולחשוש לנכדי שבאים לבקר אותי. הייתי מציעה שלפחות יסרסו אותם כדי שלא יתרבו עד שימצא פתרון לפני שנהפוך לחיפה עם הסיפור של החזרים".

גיל אור צברי תושב רחוב שחל: "מדובר בתופעה של מלא תנים שמסתובבים כאן בלילות בשכונה ובחצרות של הבתים. הם מפחידים את הילדים והתושבים ואנחנו לא מרגישים בנוח. אנחנו מקווים שבעירייה או שרשות מסוימת תעשה משהו בנושא שנוכל לחיות כאן בביטחון".

אברהם תושב רחוב יסוד המעלה: "אני ואשתי מתגוררים  סמוך לגינה הציבורית בשכונה. מידי ערב אני רואה מספר שועלים ותנים שמגיעים לגינה. אני ואשתי זוג מבוגרים שנהנים לשבת בגינה וכעת חוששים לרדת אליה בשעות הערב. לא ייתכן שנחיה בפחד. הבנו את העניין שהם חיה מוגנת אבל לא יתכן שהם ישתלטו לנו על השכונות".

שיחה עם המוקד העירוני

בעקבות תלונות התושבים פנינו למוקד העירוני כדי לברר מה הפעולות שנוקטת העירייה בנושא. המוקדן היה אדיב אך הסביר שעמדת המחלקה הוטרינרית היא כי על פי חוק תן היא חיה מוגנת ולכן לא ניתן להרחיקה מהאזור. "בעירייה מפזרים פיתיונות נגד מחלת הכלבת ולא ניתן לעשות משהו מעבר לכך".

מתוך האתר של רשות הטבע ונגנים

כיצד נמנע נזקי תנים ושועלים?

שמירת מרחק:

האכלה מכוונת והתיידדות עם תנים ועם שועלים עלולות להפחית מחששם הטבעי מבני אדם ולהתקרבותם למקומות יישוב.

סילוק מקורות מזון זמינים:

אין להשאיר לחיות מחמד מזון ומים בכלים פתוחים מחוץ לבית. מוטב להאכילם בשעות היום ולא בשעות הלילה – השעות שבהן חיות הבר פעילות. אין להשאיר אשפה גלויה. יש לפנותה לפחי אשפה ולסגור אותם היטב. אין להשליך פגרי עופות וחיות משק במקום נגיש לבעלי חיים. יש לפנות פגרים למכלים המיועדים לכך.

גידור:

מומלץ לגדר משקים, גינות, אתרי הטמנת פסולת ומרכזי מזון. גדר יעילה צריכה להיות בגובה 1.8 מטרים לפחות ובעלת "עין" בקוטר 8 ס"מ לכל היותר. כדי למנוע חפירה מתחת לגדר אפשר לקפל את תחתית הגדר כלפי חוץ בקיפול שרוחבו 40 ס"מ ("שמלה") ולכסות את הקפל באבנים או באדמה.

הרתעה והטרדה:

גלאי תנועה אלקטרוני המפעיל זרקור או ממטרה לזמן קצוב מרתיע תנים ושועלים. אפשר למרוח חומר דוחה על בדים ולתלות אותם על הגדר או על הצמחייה בגובה נמוך. שיטה זו מתאימה רק במקומות שבהם לבני אדם או לחיות מחמד אין גישה לחומר הדוחה.

הגנה על חיות מחמד:

אל תניחו לחיות המחמד לשוטט לבד. בזמן טיול על הכלב להיות קשור. חסנו את חיות המחמד נגד כלבת.

האם מותר לפגוע בתנים ובשועלים?

תנים ושועלים הם חיות בר מוגנות. אסור לפגוע בהם או ללכוד אותם ללא היתר בכתב מרשות הטבע והגנים. שימוש בכל רעל או חומר הדברה ושיסוי כלבים בתנים ובשועלים אסורים בהחלט. הרחקת תנים ושועלים מותרת רק לתברואנים בתחומי היישובים שבאחריותם, ורק לאחר תיאום וקבלת היתר בכתב מרשות הטבע והגנים.

לזיהוי מהיר:

לתן זנב קצר. קצהו שחור, פונה מטה וקרוב לרגליים האחוריות גם בעת ריצה. לשועל זנב ארוך, כמעט כאורך הגוף. קצהו לבן ובעת ריצה הוא מתנופף.

כתבות קשורות

תגובה אחת

  1. שיר הגב

    הכותרת מעוררת אנטגוניזם לחיות המקסימות האלה. שטחי מחייתם הטבעית נתפסו על ידי שטחי נדל"ן, והם מחפשים לא למות מרעב. לונדון התמלאה בשועלים ואין שם כלבת. תמשיכו להאכיל את החתולים שלא גם הם יתהלכו לצידנו כשעצמות גופם בולטות מחרפת הרעב. למדו את ילדכם חמלה! למדו אותם לאהוב את הטבע לפני שיגלו שהאדם הוא בעל חי רע ביותר לחיות הבר.
    צלילי התנים גם מרחיקים אנשים רעים – גנבים ושאר מטורפים. אפשר לחיות בשלום ובאהבה איתם ולא צריך לפחד מחיה פחדנית כשלעצמה. תשאלו את פטסי גיבונס: https://www-irishcentral-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.irishcentral.com/culture/craic/patsy-gibbons-rescued-foxes-friends.amp?amp_gsa=1&amp_js_v=a9&usqp=mq331AQKKAFQArABIIACAw%3D%3D#amp_tf=From%20%251%24s&aoh=16651317749559&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&ampshare=https%3A%2F%2Fwww.irishcentral.com%2Fculture%2Fcraic%2Fpatsy-gibbons-rescued-foxes-friends

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן