התנגדות לגיטימית או לא בחצר שלי?

תושבי שכונת נווה הדר הפגינו בישיבת המועצה כנגד כוונת העירייה להקים בית ספר חדש בקצה השכונה הוותיקה. בעירייה הוציאו הזמנה לכנס שיתוף הציבור בנושא וראש העירייה אמיר כוכבי הרגיע: "זה לא קורה מחר בבוקר"

בשבועות האחרונים סוערות הרוחות בקרב תושבי שכונת נווה הדר במערב הוד השרון, עקב תכניתה של העירייה לבנות בקצה השכונה בית ספר חדש, שעתיד לשמש כמבנה קבע לבית הספר האנטרופוסופי "תמר", שם משוועים לפתרון קבע מזה שנים. מדובר באחת השכונות הוותיקות בעיר המאופיינת בבנייה נמוכה של בתים פרטיים צמודי קרקע, כבישים חד סטריים ולמעשה השכונה כולה הינה "שכונה ללא מוצא" כיוון שיש לה רק כניסה אחת ויציאה אחת, שתיהן צרות ועל פי התושבים, עתידות להיות עמוסות לעייפה.

 תושבי השכונה הקימו וועד פעולה והגישו עתירה כנגד התכנית לבניית בית הספר לעמותה המנהלת את בית הספר ונענתה על ידי העירייה כי לא מדובר בעמותה ועל כן נמשכה העתירה, אולם התושבים לא מוותרים על המאבק, המשיכו את פעילותם ברשתות החברתיות והגיעו להפגין בישיבת המועצה שנערכה בשבוע שעבר, זאת בהמשך להצעה לסדר שהגישו חברי האופוזיציה, שביקשו לדון בנושא. נראה כי על מנת להרגיע את הרוחות, נזכרו בעירייה להוציא מיד הזמנה לכנס תושבים בנושא, שיתקיים בחודש הבא, אולם התושבים כאמור הגיעו למחות ולקבל תשובות.

 הצעתם של חברי האופוזיציה תוכננה לעלות בסיום הישיבה אולם מיד עם פתיחתה ביקש ראש העירייה להקדים ולדון בה ראשונה, על מנת שלא להלאות את התושבים במשך שעות עד לסיומה וכן נוכח העובדה כי עליו לעזוב את הישיבה מסיבות אישיות כשעה וחצי לאחר פתיחתה.

 "ההצעה שלנו הוגשה לפני למעלה מחודש נוכח החשש הצודק והאמיתי של התושבים שאם התכנית שלך תתקיים, איכות החיים שלהם תיהרס בצורה דרמטית," אמר חבר המועצה עו"ד משה חנוכה, "האנשים שעומדים כאן עם השלטים, ההורים והילדים שיצאו אחרי יום עבודה, הם לא פוליטיקאים. הם בסך הכל רוצים לחיות בבית שהם בנו בעבודה קשה בשכונה השקטה. התכנית הזו שלך להקים בלב השכונה בית ספר, ולא משנה איזה בית ספר, כנראה בלי לתת פתרונות נכונים ובלי להקשיב למצוקות שהם מנסים להעלות בפניך תקופה ארוכה, עלולה להרוס את איכות החיים שלהם ואולי גם לסכן את החיים שלהם."

 "מדובר בשטח שממוקם מטרים ספורים ממפעל תע"ש שאנחנו יודעים שייתכן והאדמות שלו מזוהמות. אתה מבקש לקחת חורשה טבעית, ראיה ירוקה בקצה השכונה ולהקים בית ספר אליו צפויים להגיע גם תלמידים מחוץ לעיר. בשכונה שכבר היום לא ניתן לנסוע בכביש שני רכבים אחד מול השני, אתה רוצה להכניס אוטובוסים ופקקים. אתה מבקש לחפור באדמות האלה מבלי שבוצע סקר קרקע לרעילות. להקים מבנה שלא מותאם לאופי השונה ולשנות את סדרי העולם. תושבי השכונה אגב לא מתנגדים להקמת בית ספר או איזה בית ספר, אבל האלה איפה היא קריטית. אם תיקח למשל את איזור המרכז הקהילתי זה כבר יותר סביר, אם יש לך פתרונות תחבורה אין בעיה, אבל תתאים את הדברים לאופי החיים של התושבים."

 

 חבר המועצה יגאל שמעון תהה מדוע בית הספר לא מוקם בשטח בית הנערה, כפי שתוכנן בעבר ואף ציין כי בעבר בדקה הנהלת העירייה הקודמת את ההיתכנות להקמתו של בית ספר בשכונת נווה הדר ומצאה כי הדבר לא אפשרי. "אני מציע שנקים צוות, יחד עם התושבים שייבדקו קרקעות חלופיות לנווה הדר", אמר שמעון.

 "מנהיגות נבחנת לא ביכולת לקבל החלטה, זה קל, המנהיגות נבחנת ביכולת לשנות החלטה וזו הדילמה שלך עכשיו, אני מבינה אותך," אמרה חברת המועצה אביבה גוטרמן, "אבל צריך לשקול את הדברים זה מול זה. שני בתי הספר "תמר" ו"הדמוקרטי"  בעלי תפיסת עולם של שמירת הטבע, נראה לי שנכון ששני בתי הספר יהיו בבתי הנערה. מה גם שאתה בונה אולם ספורט שישמש את שני בתי הספר, אתה בונה מעבדה, לשימוש שני בתי הספר – אתה חוסך עלויות ונותן פתרונות. אני יודעת שזה קשה אמיר, במקומך נורא קשה לבוא ולקבל החלטה קשה, של לשנות החלטה."

 ראש העירייה אמיר כוכבי ביקש להגיב בעצמו לדברים ואמר: "העירייה מקדמת סקר היסטורי לבחינת שימושי הקרקע באזור תע"ש, למי שלא מכיר, כשמתעסקים עם קרקעות שיש שבהם חשש לזיהום עושים סקר היסטורי של השימושים ולאחריו המשרד לאיכות הסביבה מקבל את הממצאים ומקדם קידוחים לבדיקות הקרקע. אני ביקשתי שנמשיך מראש לקידוחים, גם אם הסקרים יראו שאין צורך. חשבנו שזאת הזדמנו טובה כקטליזטור לבדיקת איכות הסביבה במערב העיר. התושבות והתושבים העלו גם את סוגיית לוחות הזמנים, אז זה לא קורה מחר בוקר. הליכים של הקמת בית ספר הם ארוכים מאוד ולכן העירייה עושה דברים במקביל ולא ממתינה לבירוקרטיה של משרד החינוך. אנחנו צריכים לחתת תשובות ומענים ולכן אנחנו פועלים במקביל. את השטח מודדים כדי לאשר נתונים וגם כדי לבצע את הסקר צריך מדידות, לא מדובר במדידות לתחילת בניה ולא ברור אם בכלל משרד החינוך יאשר את הבניה שם שכן יש לנו מספר בקשות לפתיחת בתי ספר בעיר."

 "סוגיה נוספת היא העמותה. אין עמותה," הסביר כוכבי, "כשלוקחים בית ספר ייחודי ומפריטים אותו קיים מתווה הפחתה, כלומר בתי הספר עוברים לפעול תחת אגף החינוך ולא תחת העמותה ותשלומי ההורים מופחתים בהדרגה. בית הספר ציבורי, מוכר ורישמי ואין שום דבר אחר שיכול להיות שם. כפועל יוצא הורדנו את אחוזי ההרשמה מערים שכנות, ירדנו מ – 50% ל 25% תלמידי חוץ ואנחנו מתעדפים את התלמידים שלנו באופן גורף."

בסופה של הישיבה הוסכם כי יוקם צוות מקצועי לבחינת חלופות קרקע לבניית בית הספר, בו ייקחו חלק גם חברי האופוזיציה ונציגי השכונה.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן