הדרך לפתרון לבעית הריחות?

מחאת תושבי גיל עמל על מפגעי הריח לא נפלה על אזניים אטומות. בתאגיד מי הוד השרון פועלים לפתרון הבעיה גם טיפול מיידי וגם השקעה ארוכת טווח של 150 מיליון שקל במכון הטיהור על מנת להתאימו לצרכים העתידיים של הוד השרון וכפר סבא

מכון טיהור השפכים העירוני

מפגעי הריח מהם סובלים תושבי העיר שמתלוננים על ריחות עזים, ידועים לעיריית הוד השרון ותאגיד מי הוד השרון אשר מפעיל את מכון טיהור השפכים המשותף להוד השרון וכפר סבא. הפתרונות בדרך הם מורכבים מפתרונות מיידיים, פתרונות לטווח הבינוני ופתרון ארוך טווח שיכין את התשתיות להתמודדות עם גידול האוכלוסייה הצפוי. 

המט"ש הוקם בשנות ה-90, לפי ספיקת המקסימלית של 36,00 מק"י, כאשר לפי נתוני שנת 2020, הגיע המט"ש עד כדי 31,000 מק"י ליום, על כן יש לשדרגו. בסקר ריחות שבוצעו ע"י חברת DHV  לבקשת עיריית הוד השרון, נסקרו תלונות הריח בהוד השרון של השלוש השנים האחרונות ונמצא כי 50% מתלונות הריח מקושרות למט"ש. כחלק מהצורך להביא לפתרון לבעיית הריחות שמקורם במט"ש, נעשו צעדים בטווח מיידי, טווח ביניים ובטווח רחוק. 

בטווח מיידי: הוקמו שתי תחנות "פחם פעיל" שיסייע בניטרול הריחות.לאחר כחמש שנים שלא בוצע טיפול בקו , בוצעה שטיפה וצילום של הקו וזאת במטרה לשפר את זרימת השפכים בצנרת לכיוון המט"ש ולאתר נזקים בקו. לאחר השטיפה ירד מפלס הקו ממפלס מלא למפלס חלקי. עלות ההשקעה בשטיפה כ- 900 אלף שקל. יודגש כי במהלך השנתיים האחרונות, נשטפו וצולמו כל קווי הביוב במזרח העיר.

תושבי גיל עמל סובלים ממפגעי ריח צילום: קרן שלהבת

אילנה הילמן תושבת גיל עמל חברה בוועד הפעולה של המט"ש: ״מדובר בתופעה שנמשכת שנים. כמות האוכלוסייה גדלה משנה לשנה, גם בהוד השרון וגם בכפר סבא. הקיבולת של המכון לא מספיקה לשני הערים והוא לא יכול לקלוט את כל השפכים שזורמים אליו. אם לא יטפלו בבעיה באופן מיידי – יתרחש כאן אסון אקולוגי. השפכים יזרמו היישר לירקון וזו תהיה בכייה לדורות. 

איתן הוכוולד, פעיל חברתי תושב העיר: ״וועד הפעולה מנסה למגר את תופעת הריחות מול תאגיד המים והעירייה במשך שנים. הגיע הזמן שיתרחש כאן שינוי מהותי היות והתושבים סובלים. ראש העיר צריך לעשות הכל כדי לטפל בבעיה ולפתור אותה״.

בני קראדי ואורלי אסולין תושבי גיל עמל: ״החברים שלנו הפסיקו להגיע אלינו, הריחות הבריחו אותם. אנחנו לא יכולים לפתוח חלונות או לשבת בחצר – החיים שלנו הפכו לבלתי נסבלים. כולם זורקים הבטחות שהעניין בטיפול אבל בפועל אנחנו נחנקים״.

 מט"ש כפר סבא/הוד השרון, אחראי על טיפול בשפכי הערים הוד השרון וכפר סבא, הבעלות על המכון משותפת לשתי הערים בחלוקה של 39% ו- 61% בהתאמה. המט"ש נמצא במזרח העיר, כ-500 מ' אווירי מרחובות שכונת גיל עמל. תושבים הסמוכים לאזור המט"ש, בדגש על רחובות גשמי ברכה, שביל החלב, מבוא חמה, המגן ועוד, התושבים ברחובות אלו סובלים במיוחד מבעיית ריח אשר מקושרת למט"ש ולמערכת הולכת הביוב – התאגיד מכיר בבעיה ופועל באופן יוזם לפתור אותה ולהביא מזור לתושבי העיר.

התאגיד יצא בקול קורא לשיתוף הציבור במציאת פתרונות יצירתיים לבעיה,  כמו כן בוצע פיילוט לבחינת טכנולוגיות להפחתה וטיפול בריחות – התאגיד פרסם קול קורא לחברות פרטיות במטרה לאתר טכנולוגיות רלוונטיות לטיפול בנושא מפגע הריחות. הוחלט לבצע פיילוט בשיתוף חברת א.ב טכנולוגיות, התקנה של משטחי ג'ל בשוחות הביוב ברחובות מבוא חמה, שביל החלב, גשמי ברכה ועוד. מטרת הפיילוט לבחון את השפעת הג'ל, שמטרתו לנטרל את גז הH2S, ולצמצם את פיזור הריח.  לאחר פיילוט בין חודשיים, לא נמצאה אפקטיביות למוצר.

גם ניהול המט"ש עובר שינוי כאשר בתקופה הקרובה יהיו שינויים  בצוות הניהול של המט"ש, לרבות מנהל מט"ש (נבחר), מהנדס תהליך (בתהליך מכרזי), חשמלאי ראשי (בתהליך מכרזי), ובהמשך אף תוגדל מצבת כוח האדם לטובת שיפור יכולת המענה של העובדים לתקלות.

שדרוג והגדלת המט"ש- כמפורט לעיל, מט"ש הגיע לנקודה אשר מחייבת ע"פ הרגולטור את הגדלתו. המשך עבודה במט"ש במצבו הנוכחי עם תוספות הגידול באוכלוסייה של הערים, תביא לסכנה אקולוגית וסביבתית.  במסגרת הרחבת המט"ש, עומדים ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי  יו"ר הדירקטוריון חבר המועצה נדב דואני והצוות הניהולי על כך שהרחבת המט"ש תכלול גם שדרוג של תפעול המט"ש ומתקניו – כאשר בראש ובראשונה, כל פתרון שייושם ייתן מענה לבעיית הריחות. ההערכה התקציבית מדברת על השקעה של כ-150,000,000 שקל. במסגרת מדיניות השקיפות התאגיד ינגיש באופן מלא את הסקר לעיון תושבי ותושבות העיר. נערכים דיונים עם עיריית כפר סבא על שינוי היקף השליטה של הוד השרון במט"ש המשותף, המטרה להגדיל את ההשפעה של הוד השרון על ניהול המט"ש.

אחת הפעולות המשמעותיות אשר נמצאת בהליכי תכנון מתקדמים היא הקמת קו מקביל למט"ש על מנת להפריד את הכניסה של שפכי הוד השרון וכפר סבא מה שימתן את הלחץ על הצנרת הקיימת והקמת תחנת שאיבה חדשה במטרה לפתור את בעיית הפקק ההידראולי והעומס הקיים בכניסה אל המט"ש וזאת בהיקף של 15,000,000 שקל. 

תכניות לטווח הרחוק

ביטול המט"ש  והעתקתו למקום אחר- עיריית הוד השרון והתאגיד, תומכים ברצון להעתיק את המט"ש משטחי העיר. יחד עם זאת, העתקת מט"ש או פתרון אחר לנושא טיפול בשפכים, הינו ברמה ארצית ודורש תכנון מקיף והסכמה של רשויות התכנון. הנושא הוצג לרשויות ונמצא על שולחנם. 

בתגובה שמסר התאגיד למועצת העיר בדיון בנושא נמסר "צר לנו מאוד על המצב הלא נעים בו נמצאים תושבות ותושבי העיר ועל החוויה הקשה שלהם אנו יודעים לומר בבטחה ובגאווה שראש העירייה, יו"ר הדירקטוריון, חברי הדירקטוריון ועובדי התאגיד עוסקים בנושא באופן שוטף במטרה להביא לפתרון אמיתי לבעיית הריח. הנושא דורש זמן ותכנון ותקצוב וכך יעשה. "

כתבות קשורות

3 תגובות

  1. שלומית ברקוביץ" הגב

    1. היקף התלונות גבוה יותר מ50%. חלק מהתושבים התייאשו ואינם מתלוננים. מבין המתלוננים 50% סובלים מהמפגע.
    2. טווח פליטת הגזים נרחב יותר מהמצויין בכתבה. הריחות מגיעים אפילו לנווה נאמן על פי דיווח של תושבים מהאיזור. תושבים ברחבי העיר אינם מקשרים את הריחות שהם מריחים למט"ש.
    3. ראש העיר והתאגיד תומכים בהתקת המט"ש. תמיכה זה בסיסי. השאלה עד כמה הם משקיעים מאמץ בהתקתו?
    אנחנו דורשים מראש העיר לפעול באופן אקטיבי ובכל דרך על מנת להעביר את המט"ש למקום אחר.
    בינתיים חשוב להכין תוכנית סדורה עם לו"ז לטיפול בליקויים שהתגלו. הפעולות שהתבצעו עד כה לא עזרו והמצב מחמיר.
    המבחן יהיה מבחן התוצאה.
    תגובת ה"וועד למען אוויר נקי בהוד השרון"

  2. צביה שאבי הגב

    אני גרה ברחוב לשם ע"י פארק 4 עונות, אנחנו סובלים יותר מעשור מריחות רעים של ביוב במיוחד בשעות הערב והלילה. אני מצפה למציאת פתרון לבעיה הבלתי נסבלת הזו. ייתכן וגם קשורה למט"ש. התלוננתי מאות פעמים והבעיה לא נפתרה. גורם לירידה משמעותית באיכות חיינו.
    אז זה לא רק בשכונת גיל עמל.

  3. חנוך רץ הגב

    יש פתרון פשוט ומהיר להורדת
    והפחתת הריחות
    והתשלומים עבור
    המתקן המהולל
    הנ"ל .
    1 . כ"ס מוזמנת להקים מתקן כזה
    לעצמה .
    2 .עולה שאלה בינתיים בעניין
    ההוצאות: הם
    כ"ס משתתפים
    בעלויות השוטפות?
    3. והכי חשוב: מדוע
    אנו בהןד השרון
    צריכים להתמודד
    בשטחנו עם הדרק
    של כ"ס ?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן