צנזורה פוליטית בהוד השרון או אכיפה בהתאם לחוק?

תושב העיר קיבל הבוקר שיחה מנציג העירייה, בו התבקש להסיר ממרפסת ביתו שלט שתלה בגנותו של ראש הממשלה נפתלי בנט. "ומה עם כל שלטי ה"לך" שהיו תלויים ברחבי העיר?" הוא שואל מעיריית הוד השרון נמסר "הסיבה המרכזית להורדת השלט היתה התוכן הפוגעני ולראייה דבריו של בעל הבית עצמו ששלט אחר התלוי על מרפסת ביתו מזה למעלה משנתיים, לא הוסר. "

שלט המרפסת שנדרש להסירו

אסף משרקי, תושב הוד השרון המתגורר במגדיאל, הופתע הבוקר (ג' 26.4) עת קיבל שיחת טלפון מאדם שהציג את עצמו כמי שאמון על הפיקוח בנושא השילוט בהוד השרון וביקש ממנו להסיר את השלט שתלה במרפסת ביתו כנגד ראש הממשלה, נפתלי בנט.

הפקח הקריא לתושב את חוק העזר האוסר תליית שלטים במרפסות, אולם התקשה לענות לשאלה מדוע לא אכפה העירייה את תליית השלטים הרבים במסגרת קמפיין "לך", כנגד ראש העירייה לשעבר בנימין נתניהו, שלטים שכזכור היו תלויים בכל רחבי העיר, במרפסות ואף שלטי ענק על קירות הבניין בסמוך לכיכר ההפגנה ברחוב הבנים.

"כל המודעות שהיו תלויות עם המילה "לך" זה היה בסדר?" שאל אסף את הפקח ונענה כי, "זה לא בסדר, אם היית מתלונן היינו אוכפים את זה. ובלי קשר לשלטי "לך" יש נקודות זמן יקירי, לפני הבחירות הכלליות שהיועץ המשפטי לעירייה מוציא הנחיות לגביי איזה שלטים מותר להציב ואיפה ניתן להציב. כרגע אנחנו לא שם ולכן התקשרתי כדי שתוריד את השלט. אם אתה חושב שהחוק לצידך זה גם בסדר, אני מוציא התראה."

"יש לי שם שלט "נתניהו טוב לישראל שעומד שם אולי במשך שנתיים, עוד לפני הבחירות ואף אחד לא אמר שום דבר, פתאום שמתי שלט "בנט בוגד" וזה אסור? זה לא נשמע הגיוני," אמר אסף לפקח וציין כי יבחן את הדברים מול עורכת דינו על מנת לבחון כיצד יפעל בנושא.

"אני במדינה דמוקרטית עם חופש ביטוי ואני יכול לשים כל מה שבא לי במרפסת הפרטית שלי," אומר אסף, "אני לא אדם בעייתי, אתייעץ בנושא ואפעל על פי חוק."

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "בהתאם לחוק עזר להוד השרון (שילוט) התשנ"ז – 1997 יש באפשרות העירייה למנוע תליית שלטים הפונים למרחב הציבורי הכוללים תוכן לא ראוי ופוגעני, כמו במקרה הנדון ולכן נעשתה פניה לתושב להסיר את השלט. הסיבה המרכזית להורדת השלט היתה התוכן הפוגעני ולראייה דבריו של בעל הבית עצמו ששלט אחר התלוי על מרפסת ביתו מזה למעלה משנתיים, לא הוסר.

 

עיריית הוד השרון לא מונעת שיח פוליטי, לא מימין ולא משמאל, גם אם הוראות החוק היבש יש בהן כדי למנוע הצבת שלטים פוליטיים, הפונים למרחב הציבורי. יחד עם זאת, נמשיך לפעול להסרת שלטים פוגעניים ומסיתים, דוגמת השלט המדובר הנושא מילות הסתה דומות לאלו שיצרו את האווירה שהובילה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז״ל.

מגיע לכולנו שיח ציבורי נקי יותר."

עו"ד זהבה גור, המייצגת את אסף, מסרה בתגובה: "הדרישה לסילוק השלט הינה פגיעה אנושה בזכות ההפגנה וחופש הביטוי. העירייה עושה שימוש לרעב בחוק העזר הגם שאין לה הסמכה בחוק העזר לפעול כנגד הצבת בשלט, יש פה פגם חמור בהפעלת הסמכות והניסיון של העיריה לתת פרשנות לסעיף בחוק העזר על מנת לשרת מטרותיה להסרת השלט, לא יעמוד במבחן המשפטי. מדובר בהתעמרות של רשות שמנצלת את כוחה השלטוני וככל שתיפגע זכותו של אסף לחופש ביטוי אנחנו נפעל בכל החוקים העומדים לרשותנו בכדי למצות את זכויותיו."

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן