סוף סוף מישהו רואה אותי

משה שאול – שאולי, חסר הבית, מספר על חיי הרחוב, על המגורים בתוך רכבו, על הקור העז בלילות ועל המיזם שמחמם את ליבו – "פסטיבל בסוודר" אותו יזם ליאור לוי תושב הוד השרון

ליאור לוי, 45 מהוד השרון, רכז בבתי חולים מטעם עמותת גדולים מהחיים, יזם פרויקט חברתי התנדבותי – "פסטיבל בסוודר", באמצעותו הוא מתרים עבור חסרי הבית שמיכה או סוודר בתמורה להופעה של מיטב הזמרים.

 "כשגרתי בתל אביב הייתי חשוף לתופעת חסרי הבית. באחת מהפעמים ירדתי לרחוב וראיתי פרמדיקים שהגיעו לפנות גופה של הומלס שמת מקור. באותו הרגע הבנתי שאני חייב לעשות משהו כדי שהם יפסיקו להיות שקופים בעיני הציבור", אומר ליאור.

מאז, לוי מפיק בכל שנה את הפסטיבל, הוא מגייס אומנים שמגיעים להופיע בהתנדבות ברחבי ברים בערים שונות בארץ כשהכניסה למופע הוא פריט לבוש חורפי.

"מדובר באומנים כמו מיקי גבריאלוב, חמי רודנר, סי הימן, דפנה ארמוני, מיקה שדה, יהודה קיסר ועוד. ההופעה הראשונה תתקיים השנה בבר ה-באbe בהוד השרון. כרטיס הכניסה כמובן הוא סוודר או שמיכה שיש לתושבים בבית והם מוכנים לתרום אותה לחסרי הבית כדי שיוכלו לעבור את החורף בשלום".

על פי נתוני משרד הרווחה והרשויות חיים בישראל כ- 4,000 חסרי וחסרות בית. רק מחציתם מטופלים על ידי הרשויות. בממוצע כתוצאה מקור כ-50 חסרי וחסרות בית בישראל נפטרים בשנה. השאר סובלים מהזנחה, דיכאון, ייאוש, מצבים בריאותיים קשים, אלימות, ניכור, בושה ואשמה.

לרגל המופע יצאנו לראיין את משה שאול, המכונה שאולי, הומלס שמתגורר במכוניתו במשך 10 שנים ומספר על החיים ללא פינה חמה, ללא אוכל, כסף ותנאי מחייה שהולמים בני אדם.

"אני קופא מקור בלילות. אני מקבל מעט כסף מביטוח לאומי ולא יודע אם לקנות בכסף אוכל או שמיכה. השלמתי כבר עם החיים האלה וכל מה שאני זקוק לו זה כסף למעט דלק, כסף לקניית אוכל, שמיכה ומעט בגדים. אני אוכל רק בחוץ כי אין לי היכן לבשל או לחמם ארוחות. מצבי הבריאותי לא טוב, אני סובל מבעיות רפואיות ולא מסוגל כמעט לעמוד או ללכת. לצערי השלמתי עם מצבי. אני רוצה לבקש את עזרת התושבים ואשמח אם יעזרו לי. אני רוצה לקנות לעצמי אוכל ולא לבקש נדבה ממכולות או מסעדות".

מה דעתך על הפסטיבל, הוא יכול להועיל לחסרי הבית?

"אנשים לא מבינים מה זה לישון ברכב יום אחר יום במשך שנים. אף אחד לא מבין מה זה להיצמד לקירות של בניינים ולחפש מחסה מהקור. אין לי היכן להתקלח, להכין ארוחות ולפעמים נגמר לי הכסף לקנות לעצמי אוכל או תרופות. נכון שסמיכה וסוודר זו טיפה בים, אבל לפחות סוף סוף מישהו רואה אותי. ישנם אנשים טובים בעיר גם בהוד השרון וגם בכפר סבא שעוזרים לי מידי פעם בארוחה חמה או בתרומה של כמה שקלים. אני תמיד מודה לכולם ושמח על כך. כל דבר שתורמים לי עוזר לי לשרוד את היום".

שאולי בעברו שומר בבתי ספר שונים בעיר כפר סבא, נקלע לקשיים כלכליים ובריאותיים לאחר גירושיו. מאמצי עיריית כפר סבא לסייע לו – לא צלחו וכל רכושו הם בגדיו שעל גופו, מכוניתו וקצבה ממנה הוא מנסה לשרוד ולגמור את החודש מבלי להישאר ללא דלק ורעב.

לוי: "הפסטיבל הראשון יערך ב באBE הוד השרון בתאריכים 3-4.1.23 ולאחריו בכפר סבא, וקריית אונו. כל מה שדרוש כדי להיכנס למופעים הוא פריט לבוש חורפי. המטרה של הפסטיבל היא לגרום לאנשים לחמול על חסרי הבית בדרך קבע. להביא להם ארוחה חמה מידי פעם, כוס תה, או לומר להם מילה טובה כדי שלא ירגישו שקופים".

דרור גיניאו הבעלים של הבאbe: "זו הפעם השנייה בה אני מארח את הפסטיבל בבר שלי וקורא לתושבים לבוא ולקחת חלק במיזם. יש לנו בעיר מספר הומלסים שזקוקים לעזרה".

תרומות שאולי: בנק הדואר, משה שאול, חשבון: 27372630

טלפון: 0543509129

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן