יפוי כח מתמשך כלי לתכנון העתיד

המחקרים מלמדים שבזכות אורח חיים בריא יותר, מצב כלכלי טוב יותר, שיפור בהשכלה וטיפול רפואי טוב יותר חלה עליה בתוחלת החיים בעשורים האחרונים. ההתעסקות  היא לא רק  במספר השנים שאנחנו צפויים לחיות אלא גם  ואולי, בעיקר, באיכות החיים, לטובת אלו המבקשים לתכנן את עתידם בעצמם ,העמיד המחוקק מספר כלים שימושיים  ליעוץ עם עורכת הדין מיכל גלבוע

עורכת הדין מיכל גלבוע
עורכת דין מיכל גלבוע

המחקרים מלמדים שבזכות אורח חיים בריא יותר, מצב כלכלי טוב יותר, שיפור בהשכלה וטיפול רפואי טוב יותר חלה עליה בתוחלת החיים בעשורים האחרונים. ההתעסקות היא לא רק במספר השנים שאנחנו צפויים לחיות אלא גם ואולי, בעיקר, באיכות החיים. מצטרפת לכך תפיסה חברתית חדשה בה הדגש הוא על כיבוד רצונו של האדם, שימת האדם במרכז ושיתופו בהחלטות. לשם כך,  ולטובת אלו המבקשים לתכנן את עתידם בעצמם ,העמיד המחוקק מספר כלים שימושיים.

הכלי המוכר והמדובר ביותר לאחרונה -"ייפוי כוח מתמשך"– מסמך המאפשר לאדם לקבוע מראש את עתידו, לתת הנחיות הנוגעות ליום בו יוגדר כ"לא כשיר", "שאינו מבין בדבר", כלי מאפשר ל"ממנה" לקבוע מי יהיה "מיופה כוחו" ואיך ברצונו שינהג המיופה בכל הקשור לענייניו הרפואיים/אישיים/ הרכושיים.

ייפוי כוח מתמשך מעניק לאדם תחושת עצמאות ושליטה על חייו , מתוך תפיסה אוטונומית ,שהאדם עצמו יודע מה  יהיה הכי טוב עבורו, מי ידאג לו ביום בו לא יהיה כשיר, מי יטפל בו וידאג לכל צרכיו . 

ייפוי כוח מתמשך מהווה חלופה למוסד האפוטרופסות, חלופה הנותנת חופש הפעולה של מיופה הכוח הכפוף להנחיות של הממנה ולרצונותיו כפי שהביע אותם במסמך ייפוי הכוח המתמשך ללא הצורך להיות כפוף לאפוטרופוס הכללי ולדווח לו.

כלי נוסף הוא "הנחיות מקדימות"  – למינוי אפוטרופוס, מיועד למקרה  ובעתיד בית-המשפט יחליט כי יש למנות לאדם אפוטרופוס. הנחיות מקדימות מתאימות למי שרוצה לקבוע בעצמו ומראש את זהות האדם שימונה להיות האפוטרופס שלו בבוא היום ,לתת הנחיות כיצד יהיה עליו לפעול למענו ולמי שמעדיף כי בית-המשפט וגורמי הרווחה יהיו מעורבים ויבחנו את הצורך במינוי אפוטרופוס, זהותו וההנחיות שניתנו לו במסמך.

וכן, מסמך "הבעת רצון" – כלי המאפשר למי שכבר משמש כאפוטרופוס או להורה של קטין, לציין מי יהיה האפוטרופוס שיחליף אותו בעתיד. אם יתנהל הליך למינוי אפוטרופוס יהיה על בית המשפט לבחון את המסמך ולתת לו משקל אך ההכרעה הסופית נתונה לבית המשפט.

את המסמכים יש לערוך ולחתום בפני עורך-דין שעבר הכשרה של האפוטרופוס הכללי.

ליעוץ עם עורכת הדין מיכל גלבוע

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן