חנקתם אותנו

מי שהתקין בביתו קמין ללא היתר, לא יוכל לקבל התרי בנייה מעיריית הוד השרון

משה זך

משה זך, תושב הוד השרון אשר מתגורר ברחוב המשאבים, מתריע מזה 7 שנים על מטרדי עשן וריחות שמגיעים אל ביתו מארובת קמין עץ שהוצבה על גג בית פרטי סמוך לביתו. רן יקיר, חבר מועצה ויושב ראש הוועדה לקימות ואיכות הסביבה בעיר: "אנחנו עושים הכל כדי לנסות ולפתור את הבעיה".

"אני חיי ברחוב שחשוף לזיהום אוויר – כתוצאה מהפעלת הארובה. מדובר בארובה שמוצבת בבית פרטי שנמצא בשכנות לביתי. שכני, מפעיל את הקמין מידי חורף, הארובה שמוצבת על הגג – פולטת ריחות, עשן רעיל, חלקיקי אפר ופיח שמסכן את הבריאות של כל השכנים כאן".

לדברי זך, התופעה נמשכת למעלה מ-7 שנים מבלי שאף גורם בעיריית הוד השרון יתערב. "פניתי לכל הגורמים האפשריים אבל כולם מתנערים ממני. שכרתי עורך דין שטיפל בנושא ואני מקווה שהבעיה תיפתר. כרגע קשה לי לצאת אל חצר ביתי כשהארובה מופעלת ואיכות החיים שלי נפגעת".

פניתי למחלקת הפיקוח על הסביבה האזורית ברעננה והם הפנו אותי לעיריית הוד השרון, שמחפשת את כל הסיבות לא לתת לי ולשכניי שסובלים גם הם מהמטרד – מענה.

רן יקיר: "במסגרת עבודת הוועדה עלה נושא הקמינים והזיהום מקמיני עץ על שולחן הוועדה מספר פעמים. אני מנסה לקדם טיפול אפקטיבי מול גורמי העירייה".

מה אתם עושים כשתושב מתלונן?

"בעירייה מנסים לתת מענה במגבלות החוק. מדובר בבעיה של הרבה תושבים ולא רק בעיר הוד השרון. רשויות רבות מתמודדות עם הבעיה ואנחנו עובדים יחד כדי לנסות למצוא פתרון. לבניית ארובה צריך היתר בנייה – כשמדובר בארובה של קמין עץ. לפני שנתיים, הוועדה לתכנון ובנייה של עיריית הוד השרון יצאה במדיניות שלא תאפשר יותר לבנות קמין מעץ. מי שיעשה זאת – יסתכן בכך שכשירצה לבנות תוספת לדירה הוא לא יקבל לכך היתר. יש קמינים שנבנו עם היתר עוד בטרם ההחלטה – לכך אין לנו פתרון כיום. לצערנו אין חוק או תקנה שאוסרת להפעיל קמיני עץ".

איך בכל זאת ניתן להקל על חייהם של התושבים שסובלים מכך?

"כדאי לפנות לשכנים. להסביר להם את הנזקים הבריאותיים שכרוכים בכך. ניתן להיכנס לאתר של המשרד להגנת הסביבה ולהבין שגם קמין תקני עם העץ האיכותי ביותר מזהם פי 300 מקמין גז. אני מכיר מספר תושבים שלאחר שפנו אליהם הם נעתרו והפסיקו להשתמש בקמין עץ".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן