הוד השרון והמורשת ההיסטורית שלה על המפה

עיריית הוד השרון והמועצה לשימור אתרים התקינו לאחרונה שלטי מורשת בחמישה אתרים היסטוריים מרכזיים בתולדות העיר.

תוספת משמעותית לשילוט ההיסטורי בהוד השרון: שלטי מורשת חדשים הותקנו לאחרונה בחמישה אתרים מרכזיים בתולדות העיר. השלטים הוצבו ביוזמת עיריית הוד השרון, בשיתוף ובליווי של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

הוד השרון הוקמה בשנת 1964, בזכות איחודן למועצה מקומית של ארבע מושבות: מגדיאל (שתציין בחודש יולי השנה 100 שנה להקמתה), רמתיים, כפר הדר ורמת הדר. ב-1990 הוכרזה הוד השרון כעיר. כל אחד מהאתרים ששולטו, מהווה אבן דרך חשובה בתולדות ההתיישבות במקום, ובהתפתחותה בדרך להפיכתה של הוד השרון לעיר מודרנית ומשגשגת.

אתרי המורשת ששולטו:
בית הדואר ובניין המועצה המקומית בכיכר אוסישקין – נבנו בשלבים בהתאם לצורכי המושבה המתפתחת. בשנת 1954 נבנתה הקומה הראשונה. עם התפתחות המושבה, הפך ועד היישוב למועצת מגדיאל, שעברה ב-1957-8 לקומה השנייה שנוספה למבנה. ב-1964, לאחר איחוד ארבע המושבות המרכיבות את הוד השרון, הוסבה קומת משרדי המועצה למשרד הסעד של העיר. ב-1980-1, הורחבו שתי קומות המבנה דרומה, עבור מחלקת השירותים החברתיים, הרווחה והדואר.

בית ספר "מזרחי" – בית הספר הראשון בהוד השרון. נוסד בשנת 1925 ופעל במקור בצריף בן שני חדרים, ששימש גם כבית כנסת, גן ילדים ומועדון לתושבים. (כיום ביה"ס שילה).

הבאר הראשונה במגדיאל – בשנת 1925, החליטו מייסדי מגדיאל לחפור באר משלהם, מאחר שבימיה הראשונים של המושבה קנו מים מבארות כפר מל"ל וכפר סבא השכנות וכמות המים שנקנתה הספיקה רק לצורכי הבית החיוניים, ולבניית בתי המגורים הראשונים.

המוסד החקלאי-חינוכי מוסינזון – הוקם בשנת 1941 על ידי ה"ציונים הכלליים", ביוזמת משה קול והמחנך ד"ר בן ציון מוסינזון, לשם קליטת נוער עולה. לאחר מלחמת העולם השנייה, הגיעו למקום נערים ניצולי שואה ומצאו בו בית חם ואוזן קשבת. בשנת 1963, פתח המוסד את שעריו לילדים מיישובי הסביבה והפך לבית ספר תיכון אזורי. כיום, זהו מתחם חינוכי גדול הכולל בית ספר תיכון מקיף, פנימייה לתלמידי בית הספר ולנוער המגיע במסגרת תכנית נעל"ה (נוער עולה לפני הורים), סמינר אמריקאי ע"ש אלכסנדר מוס לתלמידים מחו"ל וכן מכללת "שערי מדע ומשפט".

הכשרת קיבוץ יסודות – המבנה היחיד ששרד מתקופת גרעין ההכשרה, שבהמשך הקים את מושב יסודות בשפלה. בהוד השרון היו לאורך השנים כמה גרעיני הכשרות, מהם הוקמו יישובים רבים בארץ, כמו עין דור, בית אורן, גברעם, כפר מנחם ואחרים.

לצפייה במפת אתרי המורשת בעיר >
https://bit.ly/4b31wdl

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון: "תולדותיה של הוד השרון ושל המושבות ממנה צמחה, שזורות בתולדות הציונות. "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל" (יגאל אלון), ובהוד השרון אנו דואגים שגם הדורות הבאים יוכלו ללמוד ולדעת על העבר של העיר, שהוא כאמור חלק בלתי נפרד מהסיפור הציוני כולו. כדי לאפשר לכל מי שמסתובב ברחובותיה של העיר, לחוש לא רק את ההווה הפועם, אלא גם את העבר ואת סיפורם של החלוצות והחלוצים שהפכו את המקום משממה ליישוב. תודה רבה למועצה לשימור אתרים על השותפות בקידום הפרויקט החשוב הזה".

מיכל הלוי-בר, מנהלת מחוז מרכז במועצה לשימור אתרים: "הוד השרון כיום היא עיר משגשגת, שארבע המושבות מהן התאחדה חרוטות עדיין על סמלה ובמורשתה. הפרדסים, בהם התהדרו המושבות, שחלוציהן דגלו בעבודה עברית, העניקו לעיר את ההוד הראוי וגאווה בזהות המקומית שלה. שיתוף הפעולה הפורה של המועצה לשימור אתרים עם עיריית הוד השרון יימשך, ושלטי מורשת נוספים מתוכננים לתחנות המשמעותיות בעברה ההיסטורי של העיר".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן