הבשורה הרעה לחינוך המיוחד

זעם בקרב הורים לילדים בחינוך המיוחד על קיצור יום הלימודים במסגרות שמיועדות לילדים על הרצף האוטיסטי. "לא ייתכן שהנהגת ההורים תיתן יד לפגיעה בילדנו", אומרת טל, אם לילדה על הרצף האוטיסטי

מירי דנקנר גרף: "החלטה מוזרה שלא מיטיבה עם אף אחד"

הורים  לילדים על הרצף האוטיסטי קיבלו השבוע איגרת עליה חתומים אסף צלאל, מנכ"ל משרד החינוך, שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי ומירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית. באיגרת דווח כי החל משנה הבאה יקוצר יום הלימודים בבתי הספר והגנים לתקשורת והוא יסתיים בשעה 16:00 במקום בשעה 17:00, כפי שהיה נהוג בשנים האחרונות. 

באיגרת נטען כי "המחסור הצפוי בכוח האדם בגנים ובכיתות התקשורת, חייב את המשרד לבחון פתרונות שונים ליישום בטווח המיידי לקראת ההיערכות לשנת הלימודים התשפ"ד כמו גם בטווח הרחוק. הוחלט כי בשנת הלימודים התשפ"ד יסתיים יום הלימודים בכל כיתות התקשורת בגנים ובבתי ספר שבחינוך הרגיל והמיוחד בשעה 16:00". 

ההורים ואגודת "אלוט" טוענים שההחלטה תהווה פגיעה אנושה בתלמידים על הרצף האוטיסטי שזקוקים לטיפולים ושגרה וכן לפגיעה ביכולת הכלכלית של ההורים. 

מירי דנקנר גרף, אמו של יואב, בעברה מנהיגת ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים: "מדובר בהחלטה מוזרה שלא מיטיבה עם אף אחד. כאם לילד על הרצף, אני יכולה לספר עד כמה כל שעה חשובה להתפתחות של הילדים שלנו וגם לנו כהורים ומשפחות". 

לדברי דנקנר גרף, מעצבת פנים שמתמחה בעיצוב בתים לאנשים עם מוגבלויות, מדובר בהחלטה שתאמלל הורים רבים. "בהוד השרון יש הרבה ילדים ובוגרים על הרצף. אני מקווה שכאן לא יצטרפו להחלטה וימשיכו את יום הלימודים עד השעה 16:45". 

טל, אם לילדה על הרצף, מפנה למירום שיף שאלה קשה: "מה עומד מאחורי שיתוף הפעולה עם משרד החינוך ואיפה האחריות שלך כיושב ראש ועד ההורים הארצי?"

לדבריה, "ההורים נרעשו מהאיגרת, בעיקר אימהות חד הוריות כמוני שהן מפרנסות יחידות. גיליתי שהאפשרויות שלי למצוא מקום עבודה מצטמצמות. לא די בכך שיש לנו ההורים הוצאות כבדות – עכשיו מקשים עלינו עוד יותר. אני מצפה מעיריית הוד השרון ובכלל מרשויות השלטון המקומי, שיעשו את המאמצים וימצאו את התקציבים להמשיך את העסקת כוח האדם עד 16:45 כנהוג כיום".

 

מירום שיף: "הפתרון שעליו הוחלט הוא הרע במיעוטו"

גם אגודת "אלוט" לא נותרה אדישה לאיגרת ומסרה כי קיצור יום הלימודים יפגע פגיעה אנושה בתלמידים על הרצף האוטיסטי שזקוקים לטיפולים ולשגרה יותר מהכל וכן ביכולת הכלכלית של ההורים שלא יוכלו לעבוד במשרה מלאה. הורים שגם ככה משקיעים משאבים רבים בטיפול בילדים. "במקום שמשרד החינוך יחפש פתרונות יצירתיים – ובראשם שיפור תנאי השכר למורי החינוך המיוחד שעובדים שעות ארוכות ומטפלים באהבה בתלמידים מורכבים, המשרד והשר בוחרים בפתרון הקל – ביטול גורף כללי של יום הלימודים הארוך. אלו"ט תבחן אפשרות של הגשת עתירה נגד החלטת משרד החינוך ותאבק בכל הכוח על מנת למנוע את קיצור יום הלימודים באופן גורף". 

עמותת "בית ביע"ר" – שמוחה גם היא על ההחלטה פתחה במאבק וקוראת להורים להצטרף לשינוי ההחלטה וטוענים שגם גם להורים לילדים על הרצף האוטיסטי מגיע להתפרנס. להצטרפות למאבק:

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מסר בתגובה: "הפתרון שעליו הוחלט הוא הרע במיעוטו. זהו פתרון ביניים בלבד ובכוונתנו לעשות כל מה שצריך ונדרש בכדי להחזיר את המצב לקדמותו ולסיים את יום הלימודים ב-16:45. צריך להבין שמערך החינוך המיוחד קורס כבר תקופה ארוכה. יש מחסור אמיתי בצוותים והבעיה רק תחריף". כשקיבלו חברי ועד ההורים את ההחלטה לשבת סביב שולחן הוועדה הם העלו שורה של הצעות בכדי להקל את מצוקת ההורים, בהם העלאת שכר העובדים, אלא שכדי לקדם את זה נדרש מו"מ עם האוצר שלא מתקיים. 

"ההחלטה להסכים לפתרון הביניים הנוכחי הייתה קשה, אבל האלטרנטיבה הייתה גרועה יותר – סיום הלימודים ב-15:00", אומר שיף. "בכוונתנו לקיים מפגשים עם הורי החינוך המיוחד בכדי לשמוע את הטענות ולשקף את המציאות שהובילה להחלטה".

 

 

 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן