צוואות וצוואות הדדיות

זוגות רבים המחליטים לערוך צוואה בוחרים באופן די אוטומטי באפשרות של עריכת צוואה הדדית מבלי לדעת שיש אפשרויות אחרות שעשויות להתאים להם ולענות על צרכיהם. ליעוץ עם עורכת הדין מיכל גלבוע

עורכת הדין מיכל גלבוע
עורכת דין מיכל גלבוע

ומהי צוואה הדדית? צוואה שעורכים בני הזוג יחד, מתוך הסתמכות אחד על צוואתו של השני, צוואה הדדית יכולה להיעשות במסמך אחד או שני מסמכים שנערכים באותה העת.

יש שיאמרו שהייחודיות של הצוואה ההדדית היא גם החיסרון שלה מכיוון שהיא יוצרת התנגשות בין "החופש לצוות" לבין "אינטרס ההסתמכות". הפסיקה כיום נוטה להעניק הגנה לאינטרס ההסתמכות של מצווים בצוואות הדדיות על פני החופש לצוות, דבר שחייבים לקחת בחשבון טרם קבלת ההחלטה, איזו צוואה לערוך.

חשוב לדעת שההסתכלות על צוואה הדדית  כוללת הכרה באינטרס הסתמכות הדדי של בני זוג בשונה מצוואה רגילה שאין בה אינטרס הסתמכות. עיקרון זה בא לידי ביטוי בהגבלת חופש של המצווים לבטל את צוואתם או לשנותה. היסוד להגבלת החופש לשנות או לבטל את הצוואה ההדדית, נובע  מהאופי ה"מעין חוזי" (מעין "עסקה") שבצוואה הדדית. צוואה הדדית, להבדיל מצוואה רגילה, היא פעולה משפטית דו צדדית – שילוב של צוואה ושל הסכם. 

לכן ביטול צוואה הדדית או שינוייה יכול להיעשות אך ורק בדרכים שנקבעו בחוק, כשבן הזוג השני עדיין בחיים – בהודעה בכתב שנמסרה לו אישית, במקרה זה יבוטלו הצוואות ההדדיות של שני הצדדים המצווים. כשבן הזוג השני אינו בחיים, אם עדיין לא חולק העיזבון, על הצד המבקש לבטל או לשנות את הצוואה ההדדית צריך להסתלק – לוותר על כל חלקו בעיזבון אותו אמור היה לקבל על פי הצוואה. אם כבר חולק העיזבון- על הצד המבקש לשנות או לבטל את הצוואה ההדדית להשיב את שקיבל. 

לעומת זאת,  העושה צוואה אישית יכול לשנותה, לבטלה, בכל זמן ואופן שיחפוץ והצוואה המאוחרת יותר היא זו שתהיה בתוקף בבוא היום. בני זוג המעוניינים לערוך צוואה שתשלב בין שותפות והדדיות וחופש הציווי יכולים לבחור בדרך של צוואה רגילה ולהוסיף אחד מארבעת המנגנונים הנפוצים בצוואה כך שצוואתם תשקף את רצונם באופן מלא ואמיתי. 

ליעוץ עם עורכת הדין מיכל גלבוע

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן