משבר אמון

סייעות הגנים בהוד השרון זועמות נוכח שינויים בחופשת הקיץ שסוכמה בינן ובין הנהלת העירייה
העירייה בתגובה: "בשנים האחרונות השקיעה ופעלה העירייה בדרכים רבות שנועדו לפתח את מקצועיותן של אוכלוסיית הסייעות"

קיטנה לילדים חופשה מפוצלת לסיעות

בימים אלה סוערות הרוחות בקרב סייעות הגנים בהוד השרון. זאת בהמשך להודעה שקיבלו מהנהלת אגף החינוך אודות שינויים בחופשת הקיץ, בשונה משהובטח להן. במסגרת הסכמות קודמות בין הצדדים לקחו הסייעות חלק בעשרה מפגשי העשרה במסגרת פרויקט "אשכולות" שהתקיימו במהלך השנה מחוץ לשעות העבודה ובתמורה, הובטח להם כי יקבלו 5 ימי חופשה נוספים במהלך חודש יולי.

 רגע לפני היציאה לחופשת הקיץ, קיבלו הסייעות הודעה מהנהלת האגף החינוך, ולפיה ימי החופשה יוענקו לסייעות בפיזור במהלך השנה ולא במרוכז בחודש יולי, נוכח הצורך לקיים את קייטנות הקיץ כסדרן. הסייעות מבחינתן זועמות ובאמצעות נציגתן בוועד העובדים, פנו אל מנהלת מחלקת גני ילדים במכתב נוקב, בו הן מגדירות את המצב כחוסר אמון בינן ובין הנהלת העירייה.

 במכתבה כותבת נציגת הסייעות: "ההחלטה פוגעת בסייעות פעמיים, פעם אחת בהקשר ליכולת תכנון החופשה השנתית של כל סייעת וסייעת, ופעם שניה עת שפיזור הימים מייצר למעשה פתרון קשה למימוש, בשל מחסור גדול בסייעות במהלך השנה, ובכך תצאנה הסייעות קרחות מכאן ומכאן." 

 "אני יודעת שפרויקט האשכולות חשוב לך ביותר ותרם רבות לכולנו ולכל המערכת, אך כעת מוטיב הפיצוי שבצדו הפך למוטל בספק וזאת בנוסף לסוגיית שכר העידוד שיזמת שבפועל לא ניתן למרבית הסייעות, מה שייצר תסכול רב בקרבן. אני חייבת לציין ששני הנושאים שציינתי לעיל יוצרים משבר אמון חריף והתמרמרות רבה."

 עוד נכתב כי, "יהיה קשה, עד בלתי אפשרי, לקבל ימים אלו כימי חופשה, הסייעות יקבלו סירוב או דחייה בשל מצוקת כוח אדם  וכך זה ייגרר לאורך כל השנה. לצערי סייעות רבות פנו ופונות אליי בהודעה נחרצת שלא יגיעו יותר להשתתף באשכולות. אני חייבת להוסיף בפן האישי שהשנה הזו מסתיימת  מחר עם טעם מר מאוד בפה. הן בשל הקייטנות שהוכרחנו לעבוד בהן בהנהלת ה"צהרונים" והן בשל  האפשרות שסייעת לא תעבוד בגן שלה. אנו חשות שמנכס מוצק, כעובדות עירייה, הפכנו למטבע עובר לסוחר ולכאלו שלכאורה מועסקות בחברת כוח אדם שמספקת פתרונות זולים לכל דכפין."

 "להערכתי, אם לא יתוקנו לאלתר העוולות שציינתי, מעמד הסייעות בגני עיריית הוד השרון ייפגע קשות ולא אתפלא אם תתחיל נטישה של מקצוע זה ואף ייווצר קושי רב בגיוס כוח אדם מתאים וראוי."

 בקבוצת הוואצאפ של סייעות הגנים עולות עוד ועוד בקשות של סייעות לנציגי הוועד ואף ליו"ר וועד העובדים, לפעול בנושא. "לא להאמין שדורכים עלינו, שאין לנו גב. לא נותנים ימי אשכול ביולי והרי זה ידוע שלא נוכל לנצל אותם במהלך השנה הבאה," כתבה אחת הסייעות, "הסייעות הפכו להיות כלי משחק, כל אחד מושך לטובתו ואנחנו בשורה התחתונה משלמות את המחיר. עם כל הכבוד לכל המכתבים לא התקדמנו בכלום. זה לא הימים אם יתנו או לא, זה החוסר אמון שמתווסף כל פעם בסיטואציה אחרת."

 מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית הוד השרון רואה בסייעות מרכיב מרכזי וחשוב במיוחד לאור העובדה כי בידיהן מופקד הנכס הכי חשוב של כל אחד ואחת מהורי הוד השרון. היחס העירוני מתבטא בתהליכים רבים אותם מקדמת הנהלת העירייה במקביל אשר נועדו לשפר את מעמד הסייעות בתחום הכלכלי, רווחתי, חברתי ומקצועי גם ובעיקר בשנה החולפת שהייתה מאתגרת במיוחד.

 בשנים האחרונות השקיעה ופעלה העירייה בדרכים רבות שנועדו לפתח את מקצועיותן של אוכלוסיית הסייעות, וכן פעלה נחרצות לשיפור תנאי העסקתן ושכרן של הסייעות פעולה אשר הניבה קבלת אישור חריג ממשרד האוצר לפיילוט שכר ממנו נלמד ונשפר.

השיח מול הסייעות לא מתבצע בתקשורת אלא בעבודה ישירה ורציפה מול הועד, נציגויות שונות ואף  פניות פרטניות. עם זאת ומאחר ונעשתה פניה שכזאת ועלו בה מספר דברים נדייק את העובדות:

הסייעות הינן עובדות העירייה מן המניין, המועסקות בהתאם לתנאי העסקה והשכר הקבועים ביחס לסייעות המועסקות ברשויות המקומיות. יש בכך מגבלות כמובן על גמישות העירייה אך לא נוותר על דרישות שבעינינו מוצדקות ביחס לשיפור תנאי השכר והחופש הניהולי. העירייה מבקשת מסייעות לבצע את תפקידן בהתאם לתנאי ההעסקה שלהן, ובהתאם להסכמים הקיבוציים ו/או הכלליים החלים על העסקתן, לרבות הסכמים קיימים בין המרכז לשלטון המקומי והסתדרות המעו"ף.

נכון, בעיקר בשנה האחרונה, היו לא מעט מצבים שבהם הסכמים אלו נסגרו מאוחר ברמת במדינה וההסתדרות, בשל הקורונה מה שיצר אי ודאות לכולנו. אך כמו שהדבר מחייב כל עובד בהסכם קיבוצי, הוא מחייב גם את הסייעות.

העירייה פעלה ועודנה פועלת אל מול הגורמים הרלוונטיים בכדי לשפר את תנאי העסקתן ושכרן של הסייעות, ובכלל זה הביאה לאישור מתווה ייחודי לשיפור שכרן של הסייעות.

ברמה הבין אישית, שיח משמעותי ומקדם מתקיים באופן מסודר ושוטף וכל עובדת מוזמנת לקיים שיח כזה פרטני או כללי עם הגורמים הרלוונטיים בעירייה.

אנו מודים לסייעות על עבודתן הרבה למען ילדות וילדי העיר, וביחד נמשיך ונשתפר."

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן