מרפאה מתוקה

במרפאת "אורח חיים בריא", שהוקמה בתוך המרכז לבריאות הילד  של כללית בהוד השרון, נלחמים בתופעת השמנת היתר בקרב ילדים ובני נוער. המרפאה, שפועלת בקומה העליונה בקניון עזריאלי (לשעבר מרגלית), מספקת מענה חדשני בנושא ועוטפת את מטופליה ובני משפחותיהם

ד"ר שירה שטיין קולין, מומחית לרפואת ילדים וספורט שרותי בריאות כללית

השמנה בילדים היא אחד האתגרים הגדולים של הרפואה הציבורית במאה ה-21. היא מעלה סיכון להשמנה בגיל מבוגר וסיכון לתחלואה במספר מחלות, כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, כבד, פרקים/ שלד, בעיות נשימתיות ובמקרים קיצוניים אפילו סרטן. מרבית הילדים ובני הנוער שסובלים מהשמנה לוקים בדיכאון, בעיות התנהגותיות, הערכה עצמית נמוכה וקשיים חברתיים, שעלולים בהיעדר טיפול מותאם להתפתח לבולמיה או אנורקסיה.

במרפאת "אורח חיים בריא", הממוקמת במרכז בריאות הילד של כללית בקומה העליונה של קניון עזריאלי הוד השרון (לשעבר מרגלית), מספקים מזה שנה מענה לבעיה ביעילות ומהירות ומטפלים בכל ההיבטים, מהפן הגופני עד הפן הרגשי והפסיכולוגי.

מרפאת "אורח חיים בריא" של כללית בהוד השרון החלה את דרכה לפני כשנתיים וכיום מספקת מענה לעשרות ילדים ובני נוער שמצליחים להתגבר על בעיית ההשמנה ויוצאים לדרך חדשה ובריאה.

דר' שרון דמול אליעז, אנדוקרינולוגית שמתמחה בטיפול בסוכרת נעורים, ומי שמקבלת מטופלות ומטופלים צעירים במסגרת המרפאה פורצת הדרך של כללית, מספרת: "כל השירותים שלנו נמצאים תחת קורת גג אחת כדי לספק מענה מקצועי ויעיל לילדים ובני משפחותיהם". 

בתאריך ה-5.9 ייתקיים ערב פתוח במרפאה, בו תדבר דר' דמול אליעז על הפערים והבדלי תפיסת ההשמנה בין הילדים, הרופאים וההורים.

דר' דמול אליעז: "במרפאה יושבים צוות של רופאים: דר' שירה שטיין רופאת ספורט, דר' אהוד לזר מנהל המרפאה, הדיאטנית מורן בקר, פרופסור' יואב פלד ונטע צבאח שנכנסה לאחרונה לתפקיד עובדת סוציאלית במרפאה".

לדברי דמול אליעז, כל מטופל שמגיע למרפאה עובר בירור מקיף כדי לספק לו את המענה הנכון והיעיל עבורו. "אנחנו עורכים בדיקה כדי לברר את הרקע להשמנה כדי להעריך את הסיבוכים האפשריים, בדיקות דם ועוד. בתום הערכת המצב – המטופל זוכה לטיפול מקיף גם בפן הפיזי וגם בפן הרגשי".

מנהל מרכז בריאות הילד כללית הוד השרון, ד"ר אהוד לזר, מדגיש: "מדובר בטיפול עוטף גם לבני המשפחה שעשויים לגרום להצלחת או כישלון התהליך. כיום, אנחנו ערים לתופעה מדאיגה שלא הכרנו בעבר. מספר הילדים ובני הנוער שסובלים מהשמנת יתר, הולך ועולה. סיבוכי ההשמנה עלולים להגיע במצב מתקדם לסוכרת מסוג 2.

אנחנו מנסים להתמודד עם הבעיה באמצעות צוות המרפאה הייחודית שהקמנו. מדובר בילדים שסובלים מהשמנת יתר קיצונית. היתרון שלנו הוא כניסת הזריקה 'סקסנדה' – שתורמת לעצירת השמנת היתר. הפיילוט נותן מענה מהיר ומקיף. המטופלים זוכים לסיים את הטיפול בקהילה תוך מספר מפגשים. מדובר בשירות שחייב להיות בכל מרפאה".

מהם אחוזי ההצלחה של המרפאה?

ד"ר דמול אליעז: "הוד השרון היא עיר שכל הזמן גדלה מבחינת מספר התושבים. אנחנו מטפלים בהמון ילדים ומתפתחים יחד עם הקהילה והצרכים שלה. המטופלים זוכים למענה תזונתי, להדרכה בנוגע לפעילות גופנית וגם למענה רגשי.

אחד מסיפורי ההצלחה שלנו הוא על נערה שסובלת מהשמנת יתר. היא עברה הצקות בבית הספר שגרמו לה לביטחון עצמי נמוך. באמצעות הטיפול, היא עוברת שינוי מהותי גם מבחינה בריאותית וגם חברתית. הביטחון העצמי שלה עלה, היא משפרת את השיגיה בלימודים ואף מצליחה לרכוש חברים בבית הספר".

עם פתיחת שנת הלימודים, מה תמליצי לתלמידים לקחת כארוחה משביעה ובריאה?

"ילדים ובני נוער זקוקים לארוחה בריאה ומשביעה כדי שיוכלו להתרכז במהלך יום הלימודים. חשוב להתארגן לפני היציאה לבית הספר ולא ברגע האחרון. להכין 2 כריכים עם ממרח שיש בו חלבון – טחינה, גבינות, חומוס וכמובן לקחת ירקות ופירות".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן