הכלא עדיף על צבא האפרטהייד

נוה שבתאי לוין בן ה-18 מהוד השרון, החליט שלא להתגייס לצבא מטעמים אידיאולוגים. ל"הוד השרון ניוז", הוא מספר על ההחלטה שהובילה אותו מספר פעמים לכלא ועל מה שעומד מאחוריה

נוה שבתאי לוין מהוד השרון, חבר לאחרונה למספר נערים שהחליטו לא להתגייס לצבא. לדבריו של נווה, צה"ל נחשב בעיניו לצבא כובש והוא לא מוכן להיות חלק ממנו.

נוה שבתאי לוין, נמנה עם קבוצה של סרבני גיוס שהגיעו לאחרונה לבקו"ם יחד עם תומכיהם. בקבוצת הפייסבוק של סרבני הגיוס "מסרבות – רשת סרבנות פוליטית", כתבו הסרבנים – "שחר, עינת, נווה ואביתר מסרבים לשרת בצבא הכיבוש. ביום ראשון, ה-4/9, הגיעו כל הארבעה לבקו"ם והכריזו על סירובם להתגייס. נוה וסרבן נוסף גם הוא מהוד השרון, נכלאו.

"לא נולדתי סרבן", אומר נוה ומסביר שגדל בבית שדגל בגיוס לצה"ל ולשירות המדינה. סבו מת במלחמת יום הכיפורים ואביו היה בצבא קבע. בחופשות מבית הספר נהג לדבריו לנסוע יחד עם אביו לבסיסו הצבאי. "נהגתי לאסוף תרמילים של כדורים ואפילו נהניתי מכך. מנגד לגאווה שאבי נמצא בצבא, חוויתי המון עצב ושכול בגלל מותו של סבי. יצא לי להבין גם כשהייתי ילד שהצבא גובה מחיר שלעיתים הוא חיי אדם".

נוה נולד וגדל בעיר הוד השרון. הוא למד בבית הספר הדמוקרטי במגמת מוזיקה ומעיד על אהבתו לאנושות ולאדם באשר הוא. "אני נלחם כדי להפוך את המדינה שלנו לטובה יותר", הוא אומר.

כשהוא נשאל מה דעתו על כך שאורן חזן הגיב למעשי הסרבנים בכך שאמר: "אסופה של ילדי כפות שגדלו עם כפית של כסף ונזלת באף. עשה טובה, אחרי הבקו"ם קח אותם לנתב"ג ותעיף אותם לקיבינימט", הוא עונה: "היו פעמים שחשבתי לעבור להתגורר בחו״ל. אני לא יכול לומר שהמחשבה הזאת לא עברה בראשי אבל זה לא יקרה מאחר שישראל היא הבית שלי אני אלחם כל חיי בשביל לתקן דברים".

ואיך תעשה את זה?

"ראשית לא אתגייס כמובן ולא אפסיק להפגין, לצעוק ולומר שאנחנו חיים במציאות חולה".

הרבה לפניך ניסו ולא הצליחו לפתור את הסכסוך והמלחמות שלנו עם העם הפלסטיני. זה לא קצת תמים מצד בחור בן 18 לצאת בהצהרות כאלה?

"רק עם הסיום של הכיבוש יהיה כאן יותר טוב. כרגע מה שעומד לנגד עיני זה להמשיך ולסרב להתגייס לצבא אני עומד להיכנס לכלא שוב ביום חמישי הקרוב. זה לא היה פשוט שוב אבל זה לא מה שישבור אותי".

כיצד משפחתך וחבריך הגיבו לכך ואם היו כאלה שהתנתקו ממך?

"הסביבה הקרובה שלי מאוד תומכת הם מאפשרים לי לחיות על פי מצפוני. כמובן שרובם לא מסכימים איתי – אני מבין שמה שאני עושה זה לצאת מהקונצנזוס".

מתי חלה התפנית ביחסך לצבא?

"שגדלתי התחלתי להסתכל מסביב לשאול שאלות על המציאות הפוליטית שאני חי בה. ראיתי שיש עוד משפחות שמתמודדות עם השכול. למשל 20 דקות מהבית שלי יש ילדים שגרים ללא אב שנפל בצבא. עם הזמן גיליתי שהמעגל של השכול גדל. בנוסף, אימא שלי שהיא שמאלנית רדיקלית חשפה אותי לחשוב קצת אחרת. בהמשך נתקלתי ב'ארגון בצלם' והתחלתי לעלות פוסטים שהתגובות אליהם הובילו אותי להתעניינות ולרצון לשנות את המציאות שאני חי בה".

ובכל זאת לא להתגייס זה צעד קיצוני במדינתנו. לא חששת התגובות שיתלוו לכך?

"החלטתי שאני לא רוצה להתגייס לצבא של אי שוויון שמסכן גם את חייהם של החיילים וגם נחשב צבא כובש".

זה קל לצאת בסיסמאות שמנגד ישנם אזרחים שמקפחים את חייהם ללא עוול בכפם. אתה לא חושב שאנחנו צרכים צבא שיגן עלינו?

"ברור שאנחנו חייבים צבא – כל מדינה חייבת צבא. אני לא חולק על כך רק על דרך ההתנהלות שלו. אני לא חושב שאפשר להביא את המדינה שלנו למצב אוטופי – אלא לשפר אותו. אנחנו חייבים לסיים את הכיבוש ולהכיר בעוולות שעשינו לעם הפלסטיני".

בוא נלך קצת יותר רחוק. אם היית נולד הפלסטיני היית זורק על החיילים שלנו אבנים?

"אני לא יודע לענות על השאלה הזו. אני יהודי ויכול להסתכל רק מהזווית הזו. כיהודי אני יכול להסתכל ולנסות להבין את הצד האחר אבל אני לא שם אני לא יודע מה הייתי עושה. אני עושה מה שהמצפון שלי אומר לי. הפעולה שלי והסירוב שלי בתור יהודי לשרת בצבא אפרטהייד על חשבון העם הפלסטיני – מעידה על כך שאני מתנגד לכיבוש".

מה הבדל בין חרדי שלא מתגייס לצבא לבינך?

החרדים לא מתגייסים בגלל הדת. אני לא מתגייס בגלל המצפון. אלו שני דברים שונים לגמרי".

הם לא מסיימים בכלא ואתה כן

"אין לי בעיה עם זה אם הם לא יכולים לשרת שלא ישרתו. זה דיון אחר מהדיון שלי. עניין הגיוס חובה של החרדים זו סוגיה אחרת".

בעוד יומיים תשוב לכלא. איך ההרגשה?

‏"נכלאתי כבר 3 פעמים. זו תהיה הפעם הרביעית. לא קל לי בכלא אבל אני לא אשבר. הכרתי בכלא המון חיילים שנכלאו כל אחד מסיבותיו. למרות השוני בסיבה של כליאתנו ודעותיי השונות – הצלחתי למצוא שם חברים. קרוב לוודאי שלא היו מסתדרים בחוץ. בכלא אנחנו בתוך בועה וצרכים לשרוד".

איך הסיפור הזה יסתיים לדעתך?

"אני חושב שבסופו של דבר אני אקבל פטור על התנהגות רעה וחמורה. אני מעדיף את זה מאשר להתגייס לצבא כובש".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן