"בגיל 15 הבנתי שאני רוצה להקדיש את העתיד שלי לעשיית טוב"

סגנית ומ"מ ראש עיריית הוד השרון יעל עבוד ברזילי רק בת 30 אבל עם רקורד שלא מבייש איש ציבור ותיק, המסע שהתחיל בריכוז הפעילות של כנפיים של קרמבו בהוד השרון הוא מסע לחיים

יעל, 30 אמא לאיתן בן 10 חודשים נשואה לשחר, בלימודי תואר שני במגדר רגע לפני המעבר למסלול המחקרי לדוקטורט באוניברסיטת תל אביב, רואה את העבודה במגזר הציבורי כדרך חיים

מתי הבנת שעשיה ציבורית היא המקצוע שלך?

יש שתי נקודות שאני זוכרת, הראשונה כשהייתי בת 10 בערך שאלתי את עצמי אם אוכל להיות אמא כמו אמא שלי וגם לעזור לאחרים והשניה בגיל 15 כשהתחלתי לרכז את כנפיים של קרמבו והבנתי כמה צורך יש בעשיה למען האחר, שם התעצבה התודעה החברתית שלי, התחלתי להתעניין איך מתקבלות החלטות ראיתי את הצורך בלהניע תהליכים ולא לחכות שיקרו מעצמם, הבנתי שרצון טוב זה לא מספיק וצריך להיות בנקודות השפעה בצמתי קבלת החלטות על מנת ליצור שינוי. 

את ההערכה על הפעילות בכנפיים של קרמבו קבלה יעל כאשר זכתה להדליק משואה ביום העצמאות ה-60 למדינת ישראל. בשירותה הצבאי ניהלה את הפרויקט החברתי "מיט"ב לקהילה", שבמסגרתו יצאו 4,000 חיילים  להתנדבות 

מה הייתה התחנה הבאה בדרך?

התחנה הבאה היתה ללמוד את הפוליטיקה המקומית. בגיל 22 החלטתי שאני רוצה להיות חלק משולחן מקבלי ההחלטות,  לעבור מהצד שמתחנן להכרה ומשאבים לצד שקובע איך אותם משאבים יחולקו ולאן העיר הולכת. התחלתי להגיע לישיבות מועצה, במשך שנה צפיתי מהצד בשקט. לא הבינו מי אני, חשבו שאני ממועצת תלמידים או עיתונאית, לא הבינו מה יש לאישה צעירה לחפש בישיבות מועצה.

שם הכרתי את אמיר כוכבי שהיה חבר מועצה באופוזיציה, נוצר חיבור והיה לי ברור שאיתו אני רוצה להיות, הוא בלט בנוף חברי המועצה לטובה ושם התחלנו להיות שותפים לדרך וחברים. בשנת 2013 התמודדתי בפעם הראשונה למועצת העיר כמספר שתיים שלו ונבחרתי, מה שהפך אותי לחברת המועצה הצעירה בארץ.

בבחירות של 2018 הלכנו צעד אחד קדימה, כל החזון והניסיון הפך לקמפיין שסחף את העיר.  אמיר נבחר לראשות העיר ואני מונתי לסגנית וממלאת מקום.  בגיל 27  הגעתי לנקודת ההשפעה שחלמתי עליה מגיל 15. 

יעל עם בעלה שחר ובנם איתן
יעל עם בעלה שחר ובנם איתן

מה רצית להשיג בהתמודדות?

ברגע שהחלטתי שפוליטיקה היא מקצוע,  ידעתי המקום להשפיע הוא להיות נבחרת ציבור, אני חושבת שזה ההבדל שלי מול פוליטיקאים אחרים. המטרה הייתה להשמיע את הקול של התושבים היתה לי תודעה של שוויון ורציתי ללמוד, ידעתי שזו ריצה למרחקים ארוכים, השאיפה הייתה  ללמוד ולהשפיע, 5 השנים הראשונות היו  שנים של למידה של המרחב המוניציפלי מה המשמעות של מועצת עיר,  למדתי את העבודה הפוליטית שהיא הרבה יותר מנוכחות בישיבות וועדות היא קודם כל ראיה רחבה של העיר של התושבים, של הצרכים המיידיים והעתידיים, ללמוד להכיר את האופי הקהילתי, ללמוד את השינוי המתמיד בקהילה ולהיות מוכנה גם לחשיפה אישית.

את מרגישה שאת מגשימה את החלום?

העבודה בעירייה אינטנסיבית ומרתקת, עומדים בפנינו המון אתגרים, בהובלת ראש העירייה וחברי המועצה כל אחד בתחום שעליו אחראי כולנו מנסים לעשות יחד כמה שיותר לטובת העיר.

אני משמשת כמ"מ ראש העיר יו"ר ועדת כספים, מכרזי כ"א, הנחות בארנונה יו"ר ועדת תנועה בטיחות בדרכים,  מיגור אלימות מ"מ יו"ר ועדת תכנון ובניה. מגוון רחב של משימות ותחומי עניין, אני  ממוקדת בנושא אחד בו זמנית, בחרתי את התחומים, ובחרתי לעסוק בתחומים טכניים

אני אוהבת את הגיוון ומצליחה להגיע לעומק בכל הנושאין בהם אני עוסקת, יש לי צוות נהדר דויד והלנה, אני רגילה לפוזיציה של החלטות,  אדם שמוקף באנשים חכמים לא מרגיש לבד. אני  מכירה בגודל האחריות 

ובכל זאת את לא מתעייפת?

ההפך מתשישות זה עניין, מעניין לי אז העייפות מקבלת מקום משני.

יעל עבוד ברזילי ראש העיר אמיר כוכבי - תקציב 2022 דגש על פיתוח הוד השרון
ראש העיר אמיר כוכבי וסגניתו יו"ר ועדת הכספים יעל עבוד ברזילי תקציב 2022 דגש על פיתוח הוד השרון

על מה ויתרת בבחירה להיכנס לפוליטיקה בגיל צעיר?

אני לא ממש יודעת על מה ויתרתי כי ויתרתי, אבל ברצינות ויתרתי על המון פרטיות כנבחרת ציבור כל מה שאני עושה חשוף, ויתרתי על הפריבילגיה של להיות צעירה חסרת מחויבות, בחרתי להיות מחויבת ולקחת אחריות. 

כולם נושאים עיניים על נבחרי ציבור, ככה אני חושבת שצריך לנהוג, קואליציה אופוזיצה זה לא משנה נבחר ציבור צריך להיות דוגמא,בדברים הקטנים והגדולים  זה לא פשוט במיוחד שתפקיד של חבר מועצה הוא  תפקיד בהתנדבות מלאה, השקעתי את כל כולי בעבודת המועצה ובלימודי מגדר לתואר ראשון ושני ועכשיו אני בדרך להשלמת דוקטורט.

במה עוסקת עבודת המחקר שלך?

אני מאמינה שניתן  להשפיע באמצעות אידיאולוגיה ותודעה, המחקר הוא סביב רשויות מקומיות והאופן שבו שרשות מקומית יכולה לקדם מדיניות באמצעות שוויון מגדרי.מלהיות אישה במרחב הפוליטי הגברי זה אתגר, הגיל הוא אתגר אחת המטרות שלי היא לייצר לגיטימציה לאחרות להעז, חסרות דמויות נשיות בפוליטיקה.

צריך לדעתך  לעודד נשים בצורה אקטיבית להיכנס לפוליטיקה?

נשים מודרות באופן כללי מהמרחב הפוליטי. נושא המשפחה בית ופרנסה, הם עדיין נושאים שבהן נשים לא מקבלות את הייצוג והשוויון הראוי, צריך ליצור נגישות לנשים במרחב הפוליטי, נשים צריכות  להיות שם כדי לייצג את הציבור. כל אחת עם הכישורים הנכונים יכולה, אבל צריך להבין את המשמעויות של להיות נבחרת ציבור. המחיר האישי שנשים בפוליטיקה משלמות גבוה יותר מהמחיר אותו משלמים גברים.

איך המשפחה שלך קיבלה את הבחירה לעסוק בפוליטיקה?

אני אחות בכורה ל 5,  ארבע אחיות ואח. האחיות שלי הן החברות הכי טובות שלי.  גדלתי בהוד השרון לבית לא פוליטי, למרות זאת ההורים שלי תמכו בי לאורך כל הדרך. כל יום שישי כל השבט מתכנס הזמן הפנוי הכי טוב שלי הוא עם האחיות שלי.

מה היא הוד השרון בשבילך?

גרתי כל חיי בהוד השרון, למדתי ברבין השחר והדרים אוהבת את הוד השרון, מה שמיוחד בעיר הוא האנשים אוכלוסיה מעורבת ואכפתית אוכלוסיה מגוונת,  יש דילמות לא פשוטות כמו איך יוצרים קהילה בעולם אינדיבידואלי?  איך מחברים תושבים לעיר,  איך הופכים עיר שינה לעיר של מעורבות.

רשות מקומית צריכה להקצות את  המשאבים כדי ליצור את הקהילתיות.

אבל בינינו, מי רוצה שתושבים יתערבו לו בניהול העיר?

זה בדיוק העיניין, העיר היא של התושבים, מנהיגות היא העיניים של הקבוצה. אני רוצה לדעת שאני מקבלת החלטות שמשקפות את טובת התושבים.  חייבת להיות נגישות של נבחרי ציבור ועבודה בגובה העיניים אני מחוברת לקהילה ולתושבים, מחוברת לאנשים

מתוך ישיבת המועצה
מתוך ישיבת המועצה

איך את מקיימת את הקשר עם התושבים?

מדיה חברתית טלפון הליכה ברחוב, בכל אמצעי אפשרי. התושבים יודעים שקל להגיע אלי. אני  לא מאמינה בדיסטנס עם התושבים, מנהיגות קהילתית היא משמעותית זה משפר את התוצרים למען התושבים.

יש שאלות או תהיות על הגיל שלך?

לא נתקלת בהרבה, אני מכפרת על פער הגיל במקצועיות. רכשתי את הכבוד לאט לאט, וגם התפתח חוסן, 

אני לא יכולה להיות לא מייצגת, שחר בעלי בא מהעולמות הפוליטיים  והוא מנוע מאסיבי אמר לי שהוא מספר 2 שלי בדרך הפוליטית שבחרתי, הכרנו דרך העשייה הפוליטית והוא ידע מהיום הראשון שזה חלק מהחיים שבחרתי.

איך משתלבת האימהות עם התפקיד?

איתן הבן שלי הוא בן 10 חודשים לקחתי חופשת לידה מלאה אבל, תוך כדי הייתי מעורבת במה שהייתי מחויבת. הייתי נוכחת בשני העולמות, ידעתי הרבה לפני הלידה שאני צריכה ליצור מודל חדש של אמהות ופוליטיקה, גם התאוששות פיזית גם האחריות בלהיות הורה,

מגיל 10 אני שואלת את עצמי איך אני אהיה אמא כמו אמא שלי ועדיין להיות משמעותית בעולם, אני מצליחה  לתמרן, לשמחתי יש לי את התמיכה המשפחתית והשבט שלי מאפשר, אחותי היא המטפלת ואני יכולה לסמוך עליה באופן מלא מה שמאפשר לי את הגמישות גם להיות אמא וגם אשת ציבור. אני גם יכולה להיות שם, להוכיח לגיטימציה תוך כדי עשיה.

מה הלאה יש בטח חלומות לעשיה נוספת?

החלומות שלי הן לעסוק בפוליטיקה הארצית, וזה יקרה בזמן המתאים.   לטווח הארוך אני רואה בפוליטיקה כמקצוע ואני אהיה שם , לא חוששת שיגידו לך שאת קטנה מידי לתפקיד גדול, התחלתי מוקדם המרחבים הפוליטיים הם מרחבים מוכרים לי, ברמה העירונית וברמה הארצית.

כל הבחירות משולבות בתפקיד היום, הוא המשמעותי ביותר שמחה על היכולת לשרת את הציבור. שמחה לקום בבוקר ולעבוד זו זכות גדולה.

יש לך בכלל זמן לפנאי? 

לימודים זה תחביב, לצערי לא מפנה זמן לציור ולבישול אני אוהבת לבשל, זה כיף להאכיל, זה הפאן שלי שאני יודעת שפתרתי סוגיה או מדיניות, אני מרוצה כשאי אפשר זה משגע אותי אעשה הכל כדי לא להגיע לשם יודעת לקבל אותה.

יש לך דמות נשית שהיתה מודל לחיקוי?

מקווה שאני בעשיה שלי מעבירה מסר היה חסר לי מישהי לשאת אליה עיניים.

אני מסתכלת בהערכה על נשים שמשנות את העולם המרצות שלי באוניברסיטה פרופסור דפנה הקר ד"ר רוני הלפרין, ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן.

ויש מקום שהוא השראה?

יצאנו לירח דבש בהודו לפני שנתיים, הגענו אחרי טרק לעמק מהמם ושם הבנתי שלא ראיתי כלום עדיין.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן