"אם הייתי יכול הייתי קונה את המוות שלי"

מוטי טקו, תושב הוד השרון, עומד להיזרק מביתו ביום שלישי הקרוב. רגע לפני הפינוי הוא מתחנן בדמעות לראש העיר ומבקש: "תציל אותי. אני חי בזכות בלון חמצן ללא מקור חשמל אמות ברחוב"

למעוניינים לסייע למוטי ניתן להתקשר לטל: 052-6137363

מוטי טקו מחובר למכשיר צילום: קרן שלהבת
מוטי טקו מחובר למכשיר צילום: קרן שלהבת

מוטי טקו (65), תושב הוד השרון, חולה במחלת ריאות מסוג  COPD  ומתחנן לעזרה. המחלה שתקפה אותו פוגעת בתפקוד ריאותיו, בנשימתו ובאספקת החמצן לגופו. מוטי, שמטופל ומאושפז לסירוגין בבתי החולים, נעזר במכונת חמצן וממתין להשתלת ריאות. אם אף אחד לא ירים את הכפפה, הוא יפונה לרחוב ביום שלישי הקרוב על ידי החברה למנהל מקרקעי ישראל שלטענתה האדמה עליה ממוקם ביתו נמצאת – בבעלותה.  

זו הפעם השנייה שמוטי יפונה מאותה החלקה לרחוב. לדבריו, הוריו התיישבו על חלקת האדמה המדוברת לפני 60 שנים. אביו, יצחק טקו, בנה את בית המשפחה, בית שנהרס לפני 15 שנה על ידי המנהל באמצעות צו בית משפט. הבית נהרס כליל למרות מחאתו של מוטי וסירובו להתפנות מהמקום. באותה העת, פונו מבתיהם תושבים נוספים שהתגוררו על אותה החלקה בטענה שהם נבנו עליה שלא כחוק.

"אבי ואמי בנו יחד את ביתנו כאן על האדמה הזו. יש בידי מסמך שמראה על הרצון של המנהל למכור לנו את הבית. כשהייתי בריא, נלחמתי דרך בתי המשפט אבל זה לא עזר. בהמשך עזבתי את הוד השרון לתקופה מסוימת. כשחליתי שבתי לכאן כי לא היה לי לאן ללכת. ניסיתי למצוא מקום אחר לגוב בו, אבל הפכתי לשבר כלי. אני חיי מקצבת ביטוח לאומי ולא יכול לשכור דירה בכוחות עצמי", מספר מוטי באפיסת כוחות. 

"המצב שלי מאוד קשה. הריאות שלי בקושי מתפקדות,  אני נעזר במכונת הנשמה ובלון חמצן ומחובר למכונה כמעט כל היום. אני זקוק לחשמל כדי לחבר את המכשירים שעוזרים לי לנשום ומצלים את חיי. בלעדיי אותם המכשירים אני פשוט אמות".

פנית לעירייה או למחלקת הרווחה בבקשה לסיוע? 

"פניתי לא פעם. אני מוכר על ידי אגף הרווחה והם שלחו לי בעבר עוזרת. כרגע הסיוע נפסק. ברווחה מנסים לעזור לי אבל לא במציאת פתרון לבעיית הדיור – דבר לו אני הכי זקוק. פניתי למספר גורמים ביניהם לרווחה, כולם טענו שאין להם אפשרות לעזור לי. אני כבר מיואש ולא יודע מה לעשות". 

מלבד הסיוע בדיור לאיזו עזרה נוספת אתה זקוק?

"כאמור, הפכתי לשבר כלי. אני בקושי יכול לדבר או ללכת בכוחות עצמי ולתפקד. אני נעזר בקולנועית כדי להתנייד ולהגיע לקופת חולים ומרגיש שאני פוגש את מלאך המוות כל חצי שעה". 

המשפחה שלך לא עוזרת לך?

"גיסתי מביאה לי אוכל וילדיי מגיעים לפה מידי פעם. יש להם חיים משלהם והם לא יכולים לסעוד אותי. אני זקוק לעזרה במקלחות, סיוע בנסיעות לבית החולים, ניקיון ועזרה במטלות הבית. הדבר היחיד שמציל אותי הוא הכיסא גלגלים בו אני נעזר והקלנועית שרכשו לי חברים טובים. במשך רוב שעות היום אני נמצא בבית בין 4 הקירות ללא חברה. 

ראש העיר וחברי המועצה מהקדנציה הקודמת לא הצליחו לעזור לי. אני מקווה שהפעם, ראש העיר הנוכחי אמיר כוכבי, ישמע את קולי החלוש ויעזור לי. אני לא רוצה להפוך להומלס ולמות ברחוב. במנהל מקרקעי ישראל לא התייחסו אז וגם לא כיום. ההזדמנות האחרונה שלי היא להיעזר בראש העיר. אין לי שום אפשרות להתגורר ברחוב. החיים ברחוב הם גזר דין מוות עבורי ואני זקוק לדירה חלופית". 

מוטי טקו צילום : קרן שלהבת

ניסית לפנות למשרד השיכון בבקשה לעזרה?

"אני לא מסוגל לתפקד. אין לי את הכוחות לכך או מי שיעזור לי. אני חי מקצבת נכות ואין ביכולתי לשכור דירה. מהקצבה אני חיי וקונה את התרופות להן אני זקוק, משלם חשבונות וקונה אוכל. בסוף החודש לא נותר לי כלום. אני לא יכול לחיות בדירת חדר מהסיבה של אוכל להתנייד עם כיסא הגלגלים. רע לי מאוד ואני מרגיש שהמדינה גרמה לי עוול".

אתה אדם מאמין, עם כל מה שקרה לך האמונה שלך נותרה חזקה?

"בטח, אני אדם מאמין בכל לבי באלוהים ונעזר באנשים שלוקחים אותי להתפלל בבית כנסת ומקווה לטוב". 

 

כתבות קשורות

3 תגובות

  1. שלמה הגב

    אני מכיר אותו אדם טוב .

    והוא חולה כבר הרבה זמן עם המחלה הזאת .

    חייבים לעזור לו .

  2. שלמה אלמגור הגב

    אני מכיר אותו אדם טוב .

    והוא חולה כבר הרבה זמן עם המחלה הזאת .

    חייבים לעזור לו .

  3. שאול הלבוס הגב

    איפה כל אנשי עיריית הוד השרון המקצועים שאמורים לעזור לאדם שעומדים לזרוק אותו לרחוב.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן