"רק אחרי שאתה נשבר, אתה מבין ממה אתה עשוי"

המתופף והיוצר הבינלאומי דורון רפאלי, שחלה בסרטן המעי הגס וחווה משבר באמצע החיים, יוצא עם אלבום חדש ומשדר מסר חשוב לציבור: החיים יקרים מדי, לכו להיבדק לפני שיהיה מאוחר מדי

דורון רפאלי - צילום חיים קמחי


לקראת חודש המודעות לסרטן המעי הגס שיחול בתחילת חודש מרץ, הוא מספר על הקשיים שעבר, על התקווה שמספק לו האלבום החדש שבדרך וממליץ לכולם לאהוב את עצמם וללכת להיבדק. "אבחון מוקדם באמת מציל חיים, זו לא קלישאה". רפאלי, תושב שכונת נווה נאמן שבהוד השרון, מתופף שהשתתף בעשרות אלבומים של זמרים ומוזיקאים, היה חבר בלהקת "אטרף" ו"מינואט" ולקח חלק בפרויקטים עם אמנים גדולים ברחבי עולם. רפאלי מוכר לכולנו כמי שייסד את להקת "טררם", אותה הוא מנהל אמנותית עד היום.

רפאלי מוציא בימים אלו אלבום חדש בשם "התובנות של רפאלי" – סדרה של 10 שירים על התובנות שרכש בחייו, על החלמה, והעצמה עם מסר פילוסופי ובוגר.

רפאלי מספר: "היו לי רגעים ממש קשים. מאיש שרגיל לחיות חיים אינטנסיביים, נאלצתי לעצור הכל. חליתי בסרטן המעי הגס, עברתי טיפולים והייתי צריך לחשב מסלול מחדש. עברתי טראומה נפשית וגופנית והפכתי לאדם רגיש ופגיע. במהלך ההחלמה, הרגשות פרצו ממני והפכו למילים וללחנים. המוזיקה שהייתה תמיד חלק מחיי, הצילה אותי וגרמה לי להפוך את המשבר לניצחון".

רגע התפנית בחייו של דורון

דורון ניהל קריירה מוצלחת ואורח חיים אינטנסיבי שנקטע בפתאומיות. "יש לך סרטן" אמר לו הרופא ביום בהיר אחד. הפחד, הכעס והרחמים העצמיים לא אחרו לבוא אבל הרצון לחיות הוביל אותו לפעול בנחישות עד שמצא דרך ייחודית להחלמה. לדבריו, דווקא המשבר הגדול הוא זה שהתניע אצלו את תהליך הריפוי שהוביל לצמיחה גדולה בחיים.

"אני זוכר את הבשורה של הרופא שאמר לי שאני חולה בסרטן, את הרגעים בחדר הניתוח, דברים שמשאירים עליך חותם. המחלה שינתה את אורח חיי ואת כל מה שידעתי על עצמי מלבד העשייה המוזיקלית. הבנתי שאני חייב לטפל בעצמי ולהחלים".

זמן קצר לאחר הטיפולים יצא רפאלי עם מופע בשם 'המפתח' – שכולל שירים מקוריים שנכתבו בהשראת המשבר שעבר. שירי האלבום כללו ריפוי, אושר וצמיחה.



כיצד המחלה השפיעה עליך ואלו תובנות קבלת?

"אני שומר על עצמי. סיגלתי אורח חיים בריא יותר, אני משתדל לא להתעצבן, לא להילחץ מדברים ולחיות חיים רגועים. כרגע אני נמצא בטיול בתאילנד יחד עם אשתי. למדתי לקחת פסק זמן מהעבודה כשצריך. בעבר הכל היה אינטנסיבי אצלי, חשבתי שאני מכונה מבחינת עבודה. הייתי בסטרס, התעצבנתי, כעסתי – כיום אני לא שם. אני שם את עצמי במקום הראשון. אוכל מזון בריא ומשתדל ליהנות".

מה נתן לך את הכוח להמשיך בעשייה גם ברגעים הקשים?

"החלטתי להתמסר לטיפול ולדאוג לעצמי. זה נכון שלרופאים יש את הכוח לרפא אותנו, אבל זה תלוי גם בנו. במהלך הטיפולים, ישבתי, כתבתי והלחנתי את המילים שפרצו ממני. הפכתי ליותר פגיע ורגיש בעקבות מה שחוויתי – שמבחינת המוזיקה זה דבר טוב. לא תכננתי את זה זו פשוט הייתה הדרך שלי להתמודד. המשכתי להופיע גם בזמן הטיפולים, ההופעות היו הרגעים המשחררים שלי מכל הטיפולים והכאבים. למזלי התברכתי בכישרון מוזיקלי שעזר לי לשרוד את הכאבים הקשים. הבנתי שאני צריך לחיות כאן ועכשיו ולא לחוות את העבר או להמתין לעתיד".

איזה מסר אתה רוצה להעביר לאנשים שחלו?

"מי שחלה חייב לקחת אחריות על החיים שלו. בסופו של דבר רק החולה יכול להבריא את עצמו. אצלי גילו את המחלה בשלב שלישי. הסרטן התפשט מהמעי לאיברים נוספים. הבנתי שאני נכנס למסע שבסופו אני חייב לצאת חיי אך גם מאושר. מדובר בתהליך ממושך שבו אתה חייב לעצור, לסלק את הרעלים מגופך – הנפשיים, המזון התעשייתי והכעסים. להבין למה נחלשת ולהתחיל לאהוב את עצמך. אחת הסיבות שבגללם הגעתי לשלב שלישי במחלה היו כי זלזלתי בבריאות שלי. לא הקדשתי לעצמי מספיק זמן. ברגע שמגלים את המחלה בשלב מוקדם – הסיכויים להירפא גדולים יותר וכך גם הטיפולים קלים יותר. אני ממליץ לכל אדם ללכת להיבדק, לבצע בדיקות תקופתיות בהתאם לגיל ולהמלצות הרופא".

רפאלי מוסיף, כי הוא למד על המחלה ועל ההתמודדות איתה באמצעות עמותת "צו מניעה" – שמסייעת לחולים ומתמודדים, מסבירה על ההימנעות ועל הגילוי המוקדם של סרטן המעי הגס:

"אחרי שחליתי, נחשפתי לעמותה המדהימה הזאת. חשוב לי לומר לכל מי ששומע – אל תחכו לסימן, היבדקו בזמן! אני משתדל להפיץ את המסר הזה בכל מקום, כי אני בטוח שהוא מציל חיים".

אודות סרטן המעי הגס
סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני בשכיחותו. למעלה מ-3000 ישראלים מאובחנים בכל בשנה. בכל חודש, נפטרים כ-120 מתמודדים. חשוב לדעת שסרטן המעי הגס פוגע בנשים ובגברים בצורה שווה.
בדיקות הסקר לגילוי מוקדם ולמניעה מיועדות לבני ולבנות 50 ומעלה (דם סמוי בצואה או קולונוסקופיה). עם זאת, בשנים האחרונות ישנה מגמת עלייה בכמות הצעירים (מתחת לגיל 50) המאובחנים ולכן חשוב להיות עירניים לתסמינים. התסמינים יכולים לכלול אנמיה, שינויים בהרגלי היציאות, כאבי בטן מתמשכים, ירידה לא רצונית במשקל ו/או דם בצואה. העמותה מובילה קמפיין רחב היקף במהלך חודש מרץ, חודש המודעות לסרטן המעי הגס, ובמהלך השנה כולה.
אל תחכו לסימן – היבדקו בזמן!
אם הגעתם לגיל 50 או שאתם מרגישים תסמינים- בקשו מרופא המשפחה להיבדק.
עמותת צו מניעה היא הבית של המתמודדים עם סרטן המעי הגס. העמותה מציעה מידע עדכני, תמיכה רגשית וסיוע במיצוי זכויות.
אל תשארו לבד – מתמודדים יחד.
חפשו אותנו בפייסבוק: סרטן המעי הגס – קבוצת התמיכה.

לפרטים נוספים חפשו אותנו ברשת "צו מניעה והתמודדות עם סרטן המעי הגס"


כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן