צובעים את החודש בכחול

שחר עבוד, תושב הוד השרון, שחלה במחלת הסרטן, מונה לאחרונה למנכ"ל עמותת "צו מניעה והתמודדות עם סרטן המעי הגס" ומעודד שיותר אנשים ללכת להיבדק לפני שיהיה מאוחר מידיי: "מדובר בסרטן חמקמק שקשה לגלותו. בבדיקה פשוטה ניתן לעלות עליו ולהציל חיים"

לרגל חודש המודעות הבין-לאומי בנושא סרטן המעי הגס והחלחולת בישראל, נפגשנו עם שחר עבוד, תושב הוד השרון, שנשוי ליעל עבוד ברזילי ואב לאיתן. עבוד, חלה במחלה בשל כשל של הרופאים שאבחנו את הממצא שנמצא בגופו באופן שגוי. כיום, לאחר שעבר מספר ניתוחים מצילי חיים, הוא מתמודד עם השלכות המחלה והטיפולים הכימותרפיים לצד הצלתם של חולים אחרים.

"אם אתם סובלים מכאבי בטן מתמשכים, דם סמוי בצואה, סובלים מאנמיה, יש לכם שינוי בהרגלי היציאות או יורדים במשקל בצורה לא רצונית– רוצו להיבדק. הבדיקה לא רק שמצילה חיים, אלא גם מקצרת את הסבל של החולה".

עבוד מספר בגילוי לב על המחלה שטלטלה את חיו, על רגעי האימה בכל פעם שהוא עובר ביקורת ומצפה לתוצאות הפט סטי, אימה שרק חולי סרטן מבינים אותה.

"בעוד מספר ימים אקבל את תוצאות הפט סיטי ואז אדע מה מצבי. החיים שלי נעצרו מאז גילוי המחלה. אני אדם פעיל ואופטימי שרוצה להשאיר את חותמו על העולם. כל חיי פעלתי למען מטרות חברתיות. כשנודע לי שאני חולה נכנסתי לאטרף – העמסתי על עצמי כמה שיותר פרויקטים ומשימות מחשש שלא אספיק הכל. ככל שעבר הזמן, נאלצתי לעבור ניתוחים וטיפולים שהחלישו את גופי ומקשים עליי לעבוד. פעלתי רבות למען חולים אחרים וכיום אני מנהל את עמותת 'צו מניעה והתמודדות עם סרטן המעי הגס'. מנהלת קהילת המתמודדים התגוררה בבארי ולאחר ה-7.10, היא עסוקה בהתמודדות הלא פשוטה של הקיבוץ, חבריה ומשפחתה ופרשה מתפקידה.

החלטתי לקחת את התפקיד, כמובן בהתנדבות כדי לעורר את המודעות למחלה ולמנוע את סבלם של האחרים. כרגע אנחנו בעיצומו של חודש המודעות הבין-לאומי ואני קורא לכל האנשים לצבוע את הפייסבוק שלהם בכחול – זה צבעה של המחלה, ללכת להיבדק ולהשפיע על מי שסובל מהתסמינים שציינתי לבצע את הבדיקה".

שחר עבוד, יליד בת ים, גדל והתחנך על אהבת האדם, הצטרף לצופים כחניך ובהמשך עבד שם כשכיר. הוא בעל תואר לחינוך בלתי פורמלי אותו למד בבית ברל, שם כהן כיו"ר אגודת הסטודנטים בזמן לימודיו. בהמשך הצטרף למחאה החברתית שהובילה דפני ליף, פתח חברה לניהול קמפיינים וקידם עשרות מועמדים שרצו לבחירות בניהם רפי סער ראש עיריית כפר סבא. לדבריו, מה שהוביל אותו כל חיו הוא צדק חברתי ורצון להפוך את העולם לטוב יותר.

כששחר מדבר על רצון לסייע לאחרים הוא לא מסתפק בסיסמאות ומוכן לחשוף את גופו, נפשו וסיפורו האישי כדי לסייע לאחרים.

"מה שגרם לי לצאת עם הסיפור שלי הוא העובדה שהרבה חולים הגיעו למצב שלהם בגלל שנפלו בין הכיסאות. רופאים לא ממהרים לשלוח אנשים לבדיקות קולונוסקופיה – דבר שגורם לאבחון מאוחר – אם לא מאוחר מידיי. אנשים נמנעים מלדבר על סרטן מעי הגס בשל מיקומו המוצנע. סוג הסרטן הזה נדחק הצידה ואני מהמקום שלי רוצה לעורר את המודעות ולגרום לאנשים ללכת להיבדק. מעבר לכך אני קורא למשרד הבריאות לאפשר לאנשים להיבדק בגיל מוקדם יותר מגיל 50 כפי שנהוג היום".

כיצד אתה מצליח לתפקד בעבודה במצבך הפיזי ועם כל הפחדים?

"זה לא פשוט, אבל כשאני פעיל, אני מדחיק את הדאגות. יש לי חברה בשם 'דור לדור – ארגון שטח בע"מ', שבאמצעותה אני מספק שירות של ניהול קמפיינים לחברות, לנבחרי ציבור ללשכות עורכי הדין ועוד. בבחירות הייתי מאוד עסוק. אני משתדל להעסיק את עצמי כדי לא לחשוב על המחלה. כיום אני פעיל בעמותה ומנסה להנגיש אותה לכמה שיותר חולים".

מי יכול להסתייע בשירותי העמותה?

"העמותה מסייעת לחולים ובני משפחותיהם. אנחנו מספקים שירותי הסעות לטיפולים, הקמת קבוצות תמיכה, עזרה בבירוקרטיה ובהשגת תרופות, בגיוס כספים לחולים ובכל מה שקשור ללוגיסטיקה. זהינו שאנשים נוטים לדלג על בדיקת הקולונסקופיה. בבדיקה זו ניתן לאתר פוליפ טרום סרטני – להסירו ובכך לסיים עם המחלה. אל תמתינו לניתוחים ולכימו – לכו להיבדק". 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן