להקדים בדיקה לסרטן

שחר עבוד, תושב הוד השרון, מדבר על מחלת הסרטן שהסיתה את מסלול חיו, על האופטימיות שנותנת לו כוח להתמודד עם המחלה ועל השליחות שלו: לעודד כמה שיותר אנשים ללכת להיבדק לפני שיהיה מאוחר מידיי

שחר עבוד בדיקה מוקדמת להצלת חיים צילום: סמדר כפרי

לפעמים בחיים אנחנו מקבלים פרופורציות ומבינים מהם הדברים החשובים באמת רק שהם נלקחים מאתנו. שחר עבוד(38), תושב הוד השרון אב לאיתן בן השנה וחצי  ונשוי ליעל ברזילי – סגנית ראש העיר, למד על בשרו שהבריאות לא מובנת מאליה וכל יום שאנחנו בריאים הוא מתנה. 

בחצי השנה האחרונה מתמודד שחר עבוד עם סרטן מעי הגס, כשהשבוע סיים את סבב הכימותרפיה וכעת הוא מצפה לסריקה שתגלה אם הכל מאחוריו והוא יכול להמשיך לטרוף את החיים. 

"בקרוב אדע מה מצבי. החיים שלי נעצרו מאז גילוי המחלה. אני אדם פעיל ואופטימי שרוצה להשאיר את חותמו על העולם. כל חיי פעלתי למען מטרות חברתיות. כשנודע לי שאני חולה נכנסתי לאטרף – העמסתי על עצמי כמה שיותר פרויקטים ומשימות מחשש שלא אספיק הכל.

אני מאוד אופטימי וזה בזכות התמיכה של יעל אשתי שתומכת בי בכל רגע נתון. יש לי מלא חברים שמחזקים אותי. הרבה אנשים זוכים לשבחים ולאהדה רק אחרי שהם בקבר, אני זכיתי לזה בחיי". 

שחר עבוד, יליד בת ים, גדל והתחנך על אהבת האדם, הצטרף לצופים כחניך ובהמשך עבד שם כשכיר. הוא בעל תואר לחינוך בלתי פורמלי אותו למד בבית ברל, שם כהן כיו"ר אגודת הסטודנטים בזמן לימודיו. בהמשך הצטרף למחאה החברתית שהובילה דפני ליף, פתח חברה לניהול קמפיינים וקידם עשרות מועמדים שרצו לבחירות בניהם רפי סער ראש עיריית כפר סבא. לדבריו, מה שהוביל אותו כל חיו הוא צדק חברתי ורצון להפוך את העולם לטוב יותר. 

"כיום כשאני אב לאיתן, הרצון הזה בוער בי יותר. אני רוצה להפוך את העולם לטוב יותר – כמובן עד כמה שאפשר".

כששחר מדבר על רצון לסייע לאחרים הוא לא מסתפק בסיסמאות ומוכן לחשוף את גופו, נפשו וסיפורו האישי כדי לסייע לאחרים. כיום לאחר שחלה, הוא מפציר באנשים ללכת להיבדק במידה והם חשים כאבים. להקשיב לגופם ולא לאפשר לרופאים 'לנפנף' אותם.

"עד לא מזמן הייתי בריא ולא סבלתי מכלום. בחלום הכי גרוע שלי לא חלמתי שאתבשר שאני חולה בסרטן בגיל צעיר. כיום, לאחר כל מה שעברתי ואני עדיין עובר – אני ממליץ לאנשים לבצע בדיקות אם הם חשים בכאבי בטן, אם היציאות שלהם לא סדירות או כשיש להם דימום בצואה. אל תתעלמו מהסימנים האלו. אם היו שולחים אותי לבדיקות בזמן ככל הנראה לא הייתי עובר את כל הסבל הזה".

שחר ויעל "יעל והבן שלי נותנים לי את הכוח להתמודד עם הכל"

מתי גילית שאתה חולה?

"סבלתי מאבנים בכליות. לפני כשנתיים עברתי פרוצדורה רפואית שריסקה אותם דרך גלי קול. בינואר 2021 הכאבים תקפו אותי שוב, חשתי כאבי בטן עזים והרופא טען שככל הנראה התזונה שלי לקויה. כשהכאבים לא פסקו אושפזתי ובבדיקות התגלו 3 פוליפים במעי שנראו שפירים וממצא רבעי מחשיד ולא ברור. עשו לו ביופסיה והוא התגלה כסרטני. בתחילה נאמר לי שמדובר בהליך קטן ומהיר, אבל ככל שהבדיקות התמשכו התברר שישנם עוד נגעים. הומלץ לי על טיפול כימותרפי אותו סיימתי לאחרונה. כעת אני ממתין לבדיקות פט סיטי ו MRI אותן אני צריך לעבור בעוד כשבועיים. במידה והסריקות יצאו נקיות, אני אוכל לנשום לרווחה לעת עתה". 

לא כל אחד מוכן לצאת ולחשוף את סיפורו האישי. אשתך היא דמות ציבורית וגם אותך המון אנשים מכירים

"מה שגרם לי לצאת עם הסיפור שלי הוא העובדה שהרבה חולים הגיעו למצב שלהם בגלל שנפלו בין הכיסאות. רופאים לא ממהרים לשלוח אנשים לבדיקות קולונוסקופיה – דבר שגורם לאבחון מאוחר – אם לא מאוחר מידיי. אנשים נמנעים מלדבר על סרטן מעי הגס בשל מיקומו המוצנע. סוג הסרטן הזה נדחק הצידה ואני מהמקום שלי רוצה לעורר את המודעות ולגרום לאנשים ללכת להיבדק. מעבר לכך אני קורא למשרד הבריאות לאפשר לאנשים להיבדק בגיל מוקדם יותר מגיל 50 כפי שנהוג היום. 

חשפתי הכל בפייסבוק והתראיינתי לתוכנית רדיו. יעל תומכת ועוזרת לי המון. כשרציתי לרשום צוואה כי למרות שאני אופטימי אני לא יודע מה יקרה מחר – היא לא הסכימה לשמוע מילה על כך. היא אופטימית וחזקה. היא והבן שלי נותנים לי את הכוח להתמודד עם הכל. הזוגיות שלי ושל יעל התחזקה. כשעברתי את טיפולי הכימותרפיה, ישבנו עם מחברת ורשמנו את התוכניות שלנו לעתיד הקצר וגם את התוכניות שלנו לעתיד הרחוק. אני אופטימי ומאמין שהמחברת הזו עוד תתמלא בכל טוב". 

מה שגרם לי לצאת עם הסיפור שלי הוא העובדה שהרבה חולים הגיעו למצב שלהם בגלל שנפלו בין הכיסאות.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן