"במשפחתי יש הומו ואנחנו מקבלים אותו"

לקראת מצעד הגאווה ב-11.6 מציג ראובן הילר  רב מרכז העיר והשכונות, גישה ליברלית כלפי קהילת הלה"טב,  אך יחד עם זאת הוא אומר: "מבחינה יהודית זו לא הדרך הנכונה", לא מתנגד שאישה תחליף אותו בתפקיד ומשגר מסר לראש העירייה: "הגיע הזמן לשפץ את המקווה של סוקולוב"

הרב הילר רב מרכז העיר והשכונות בהוד השרון צילום: קרן שלהבת

הרב, ראובן הילר, הוא ללא ספק אחד האנשים המוערכים והאהובים בעיר. מעמדו כל כך יציב שהוא מרשה לעצמו להגיד גם אמירות לא שגרתיות בנושא מעמד האישה ועוד יותר בעניין הקהילה הגאה. בראיון ל"הוד השרון ניוז" הוא חושף את הסיבה ליחס המתון שלו כלפי הקהילה.

"במשפחתי יש בחור שבחר לחיות עם גבר והמשפחה שלנו מקבלת אותו. הוא מגיע לשמחות ולכל האירועים", אומר הרב הילר. 

עם זאת, הוא מבהיר כי הוא לא מכיר בנישואין חד מיניים. "מהבחינה היהודית זו בחירה לא נכונה וזה גם מנוגד לטבע", הוא מסביר ויש לו תיאוריה מעניינת לגבי התרחבות הקהילה הגאה בארץ. "אני לא בטוח שכל מי שסובל מהבעיה הזו הוא באמת כזה. אני סבור שחלק מהבחירה היא בשל ההשפעה החברתית. התקשורת מעודדת את התופעה וגורמת לאנשים לרצות להתנסות במשהו שונה. לא יצא ולא יצא לי לחתן זוגות כאלה".

אתה מכנה את אורח החיים של הלהט"בים "בעיה". יש לא מעט זוגות חד מיניים שמאושרים בבחירתם. 

"אני עדיין חושב שחלק מהאנשים שבחרו בדרך החיים הזו יכולים להשתנות. על פי מחקרים שנערכו בחו"ל יש טיפולים שעוזרים 'להירפא' מכך – התכונה הזו לא תמיד מולדת. היו המון מקרים שאנשים שבו להיות סטרייטים. לגבי מי שבכל זאת רוצה לחיות כך, אני כואב את החלטתו ואת כאב משפחתו. מצד שני, בתור רב ובן אדם אקבל אותו ואף אנסה לעזור". 

צילום: קרן שלבהת
הזנחה במקווה צילום: קרן שלהבת

ב-11.6 יתקיימו אירועי הגאווה. מה דעתך על קיום אירוע כאן בעיר הוד השרון?

"אני מכבד את הרצון של קהילת הלהטב"ים לחיות על פי דרכם. עם זאת, אני לא חושב שאדם שיש לו בעיה, ויש פה בעיה, צריך לצאת לרחוב ולצעוק את זה. יש לכבד אותם ואת זכויותיהם, אך הפרסום גורם להשפעה על אחרים. למה צריך מצעדי גאווה? במה יש להתגאות? זו לא דרך נורמאלית לחיות". 

האמירות של הרב הילר כלפי הקהילה הגאה באות על רקע העובדה שראש העירייה הנוכחי, אמיר כוכבי, מזוהה עם דעות ליברליות. כשהוא נשאל על יחסו של כוכבי כלפי הציבור הדתי אומר הרב הילר כי נכון לעכשיו הוא לא מרגיש שינוי בסטטוס קוו. עם זאת, יש לו מסר לראש העירייה.

"הרצון של הקהילה הדתית וגם המעורבת הוא שישפצו את המקווה ברחוב סוקולוב", הוא אומר. "אנחנו ממתינים לכך עוד מהקדנציה של חי אדיב. 12 שנה עברו מאז בקשתנו. פנינו כמובן גם לאמיר כוכבי ראש העיר הנוכחי ואנחנו מקווים שבקשתנו תענה". 

הוד השרון היא עיר בעלת צביון חילוני, ולמרות זאת מרבית בתי העסק סגורים בשבת. איך אתה מסביר את זה?

"לא מעט אנשים שרחוקים מהדת מגיעים לבית הכנסת בימי שישי. המילה הדתה מזכירה לנו כפייה. הציבור הדתי בעיר לא כופה את דעותיו על הציבור החילוני. המטרה שלנו היא לחיות ביחד. אנחנו עורכים פעילויות קהילתיות. למען תושבי העיר ומזמינים כל אדם גם אם הוא חילוני להגיע לשיר ולערוך קידוש בבית הכנסת". 

יש סיכוי שנראה יום אחד אישה בתפקיד הרבנית הראשית בעיר הוד השרון?

"בדרך כלל אשתו של הרב נקראת 'רבנית'. אשתי מתחמקת מהתואר הזה במשך שנים (הוא אומר בחיוך). היא ניהלה את הספרייה הציבורית והסתפקה בתואר הזה מרצונה. למשל בעיר אפרת – בגוש עציון – כשהרב יצא לפנסיה, אחת הנשים הפכה לפוסקת הלכתית של היישוב. זה עדיין רחוק מהיישום המעשי של מלוא מובן התפקיד. הפיכה לתפקיד רבנית ראשית, מצריכה לימוד של שנים רבות כשנשים בתחום הזה מתחילות ללמוד בגיל מבוגר. צריך למצוא לכך פתרון כדי שנשים יוכלו להצליח ללמוד לאורך השנים – אין סיבה שנשים לא יעשו זאת". 

בשנים האחרונות יותר ויותר זוגות בוחרים להתחתן בלי לעבור במועצה הדתית. האם זה אומר שמוסד הנישואין פשט את הרגל או שזו אמירה כלפי הממסד הרבני?

"המערכת התקשורתית משדרת שמוסד הנישואים לא ממש נחשב כיום ושניתן להביא ילדים גם ללא חתונה. יש שבוחרים בדרך זו. בתור רב, אני לא רואה שהמערכת הזו פשטה את הרגל. רוב האנשים עדיין רוצים להתחתן על פי המסורת היהודית כדת וכדין. בשנה האחרונה המון חתונות נדחו בגלל הקורונה. בשבועיים האחרונים פיקוד העורף הוריד את מספר המשתתפים ל-100 איש, דבר שהביא רבים לבטל לעת עתה או לדחות את חתונתם. רק היום – בני זוג סמסו לי ובקשו לדחות את חתונתם. לא שאלתי למה, אבל אני בטוח שזו הלחץ והמתיחות שמלווים את התקופה האחרונה. כפועל יוצא – מספר הנרשמים לחתונות גם הוא הצטמצם".

בקרוב יחול 9 באב, ציון ליום בו נחרב בית המקדש בשל שנאת חינם. מהם לדעתך גורמי השנאה בעם ישראל כיום ומה ניתן לעשות כדי למגרם? 

"זו שאלה כואבת. גם בתקופת בית המקדש הראשון וגם בשני, העם שלנו התפלג. השנאה בערה בשל דעות חלוקות. גם הדור שלנו לא חף מפשע. אנשים מתווכחים ורבים בשל דעות פוליטיות, חוסר הסכמה עם האחר שחושב אחרת מאתנו ועוד עשרות סיבות. הפתרון והתלכדות העם יתרחשו שנקשיב ונקבל את הדעות של מי שחושב אחרת מאתנו. אחד הדברים היפים שקורים בעם שלנו הוא החתונות המעורבות. הן מכהות את השנאה, והשוני בין העדות. מותר להתווכח ולעיתים זה גם מפרה. כדי שנשוב להיות עם מלוכד אסור לנו לדרדר את הוויכוחים לשנאה. שלום זה היכולת של אנשים שונים להסתדר ולקבל את השונים מאתנו". 

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: " מדובר במקווה שממוקם על חלקה פרטית שנמכרה ומיועדת לבנייה למגורים. העירייה פועלת לאיתור  קרקע מתאימה למקווה חלופי והליך ההתקשרות שכולל בדיקות תכנוניות, כלכליות ומשפטיות, נמצא בטיפול. "

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן