הסתלקות מירושה והסכם בין יורשים

בין אם אדם הותיר אחריו צוואה ובין אם לאו, עומדות בפני היורשים מספר אפשרויות לנהל באופן שונה ממה שקבע המצווה (במקרה שיש צוואה ) או שקבע החוק (במקרה בו אין צוואה) את חלוקת רכושו של המנוח. ליעוץ עם עורכת הדין מיכל גלבוע

עורכת הדין מיכל גלבוע
עורכת דין מיכל גלבוע

ולמה הכוונה? אדם שהלך לעולמו והותיר אחריו צוואה השאיר ליורשים הוראות ברורות כיצד לחלק את עזבונו (כלל רכושו).

אדם שהלך לעולמו מבלי להותיר אחריו צוואה , חלוקת העיזבון תעשה על פי הוראות חוק הירושה.

בשני המקרים יורשים יכולים להגיע ביניהם לסיכום על דרך חלוקת העיזבון. באותה הסכמה ניתן לסטות מהוראות חוק הירושה לגבי ירושה על פי דין, ובמקרה שיש צוואה, לסטות מהוראות הצוואה.

אפשרות אחת היא שיורש יסתלק מחלקו בעיזבון ובמקרה שכזה רואים אותו כאלו לא היה יורש מלכתחילה. הסתלקות יכולה להיות לטובת בן-זוג, ילדו או אחיו של המוריש ולא לטובת אדם אחר.

חשוב לדעת כי ניתן להסתלק לאחר שניתן צו קיום צוואה או צו ירושה, אך לא ניתן להסתלק אחרי שחולק העיזבון.

המקרים הנפוצים הם מצבים בהם הילדים מחליטים "להסתלק" מחלקם בעיזבון לטובת ההורה שנותר בחיים על מנת להקל עליו ולאפשר לו להמשיך ולנהל את ענייניו הכספיים בחופשיות ו"ללא שותפים", בחלק מהמקרים הסיבות להסתלקות ינבעו מהרצון משיקולי מס, או לעיתים, ממניע רגשי, תנאי בצוואה או כל סיבה אחרת  בגינם היורש יעדיף שלא לרשת את חלקו. 

במקרה כזה, על היורש המסתלק למלא תצהיר הסתלקות ולחתום עליו בפני עורך דין. הסתלקות נכנסת לתוקף עם הגשת תצהיר ההסתלקות, ולא ניתן לחזור ממנה. מי שהסתלק רואים אותו כאילו מעולם לא היה יורש, ולא חלות עליו חובות של יורש.

אפשרות שניה היא לערוך הסכם בין יורשים, יורשים שניהלו ביניהם מו"מ ,הגיעו להסכמות, ובעזרת עורך דין ניסחו וחתמו על הסכם המפרט את אופן חלוקת העזבון בדרך השונה מזו שביקש המנוח או שקובע החוק, יצרפו את ההסכם לצו קיום צוואה או לצו ירושה ויגישו אותם ביחד לגופים השונים (בנקים, טאבו וכיוצב').

לייעוץ עו"ד מיכל גלבוע 054-6811771

ליעוץ עם עורכת הדין מיכל גלבוע

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן