דיור מוגן או להמשיך לגור בבית?

שנים רבות אנו גרים בבית שקנינו בעמלנו, עברנו חוויות משפחתיות , בחדר שלנו תלויה התמונה מימי החתונה, המכולת שאני רגילה לקנות בה בפינת הרחוב שלי, אז למה לשנות?

עינת קולמן עובדת סוציאלית , יועצת משכנתאות , מנכ"לית קולמן לגיל השלישי המתמחה בליווי אישי ומקצועי לפתרונות דיור ומימון לגיל השלישי, מלווה אזרחים ותיקים ובני משפחה מטפלים במסע  למציאת דיור מוגן ובית אבות ללא עלות.

קולמן מציינת ישנה  חשיבות לבחירה בדיור מוגן שיתאים  לכם  מבחינת  החברה, התרבות התעסוקה גם להווה וגם בראיה לעתיד, לקחת בחשבון הוצאות כלכליות פוטנציאליות, לבחון את ההסכם  עם הדיור מוגן והבטוחות ולתכנן את מסלול התשלום באופן המתאים להכנסותיכם.  

האם כל אזרח ותיק יכול להתקבל לדיור מוגן?

דיור מוגן הינו עבור אנשים שמתפקדים באופן עצמאי ,באם המצב התפקודי של האזרח הותיק הוא סיעודי או תשוש נפש(דמנציה, אלצהיימר)  המקום שאליו יכוון הוא בית אבות סיעודי או לתשושי נפש אשר ערוכים עם צוות רפואי וסיעודי 24 שעות.

מהן הסיבות שגורמות לאנשים לעבור לדיור מוגן?

תחום הדיור מוגן בישראל ממשיך לצבור תאוצה, יש האוהבים דיור מוגן עירוני ויש כפרי.

חברה! חברה! חברה! , הצעירים עוברים לת"א לשם חיי חברה וגם משלמים שכירות לא קטנה, בני הגיל השלישי עוברים לדיור מוגן וגם שם העלויות לא קטנות בכלל  לשם שיפור איכות החיים. תחושת בטחון אישי, אבטחה, מסגרת חיים מוגנת מבחינת רפואית ותמיכה מצוות הדיור המוגן שמסייע ומלווה – תעסוקה  ופעילות פנאי של אומנות , הרצאות , שיעורי יוגה , טיולים ושחייה.

לכן כאשר בוחרים דיור מוגן חשוב לעשות סיור במקום , לשוחח עם דיירים ועם צוות המקום, ולבדוק את התאמתו לצורכיכם. חשבו מה אתם מעדיפים לעתיד לגור בדיור מוגן באזור המוכר עיר מגוריכם או בקרבה למקום ילדיכם ונכדיכם?

אילו טיפים תוכלי לתת בנושא הכלכלי?

במידה והנכם מעוניינים לעבור לדיור מוגן ראשית עליכם לחשוב כיצד להתאים את יכולתכם הכלכלית לתשלום עבור הדיור המוגן כיום ועד 120. כאשר אני פוגשת משפחה ליעוץ כלכלי אני שואלת ובודקת עימם , כמה הכנסות יש להם היום בחודשי ? מה ההון העצמי?

המסלול הקלאסי המועדף על הדיורים המוגנים הוא תשלום של פקדון של מאות אלפי שקלים  ולעיתים יותר ותשלום חודשי , כאשר הפקדון ונשחק כ3% ויותר בשנה.

במידה ואינכם מעוניינים לשים פקדון כי הנכם חוששים מסיבה כזו או אחרת ,דרשו במקום מסלול שכירות  כלומר תשלום חודשי כל חודש שהנכם תשלמו באופן קבוע.

איך  האזרחים הוותיקים ממנים את ת הוצאה של דיור מוגן?

חלק מאנשים מוכרים דירה, חלק משכירים אותה, חלק משתמשים בהון עצמי. אין ספק שמעבר לדיור מוגן הינה צעד כלכלי לא קל , מניסיון יש הרבה אנשים שהיות והם עוד חוששים כיצד הסתגלו לדיור מוגן , ולכן מעדיפים שדירתם "תחכה" ותעמוד כריקה עד אשר ידעו האם הם רואים את חייהם עד 120 בדיור מוגן.

כיועצת משכנתאות שמלווה את בני גיל הזהב, ביחד עם המתעניינים עם הדיור מוגן ,אנו מסתכלים בראיה שמשלבת את צרכיהם והוצאותיהם כיום וכן לוקחים בחשבון שיקולים נוספים בעתיד כגון טיול גדול בעתיד, עזרה לילדים ,הוצאות רפואיות עתידיות באם הבריאות חס וחלילה מדרדרת , בנוסף יש לקחת בחשבון שאם בשלב הראשון בחרת חדר אחד בדיור המוגן ,במידה ותצטרך מטפל תצטרך להשאיר בצד כסף למימון חדר לעובד הזר , צמוד לדיורים מוגנים קיימת המחלקה סיעודית כדאי גם להיות ערוך לכך.

מה קובע את סכום ההלוואה שיקבל האזרח הותיק?

ככל שאדם מבוגר יותר % המימון שיקבל יהיה גבוה יותר משווי הנכס . חשוב לדעת שאפשר לפרוע את ההלוואה בכל עת.

לסיום מה הכי חשוב לא לשכוח?

לבדוק היטב את הסכם מול הדיור מוגן , הבטוחות להשבת כספי הפקדון, וכמובן לשמוח על הצעד המבורך שעשיתם ולצאת לדרך מלאת חוויות , חברה טובה , תעסוקה ובטוחה.

ליצירת קשר עם עינת קולמן במייל: ‏‪einatkolman@gmail.com‬‏

לעמוד הפייסבוק של עינת קולמן לחצו כאן

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן