בשם האב

לקראת יום השואה מבקש יהודה כהן זיידה, תושב הוד השרון, מבקש מעיריית הוד השרון לקרא רחוב על שם לוחמי הבריגדה היהודית, בהם אביו שנפל בשבי כשלחם בנאצים במדי הבריגדה: "חשוב לי שהנוער של היום יידע שלא כל היהודים הלכו כצאן לטבח. היו שהשיבו מלחמה"

כהן זיידה הנצחה ללוחמי הבריגדה בהוד השרון

בימים אלה לומדים תלמידי הוד השרון את הפרק האפל בתולדות האנושות: השואה. יהודה כהן זיידה, תושב הוד השרון, מבקש שהם ילמדו בתוך כך גם על לוחמי הבריגדה, בהם אביו כהן זיידה.

הבריגדה, שהייתה ידועה גם בשם "חטיבה יהודית לוחמת", הורכבה כולה מיהודים שהתנדבו ללחום באויב הנאצי. המפקד היה בריגדיר (תת-אלוף) לוי בנימין, יהודי יליד קנדה. ידיעותיו ביהדות לא היו רבות, אבל הוא התגאה ביהדותו וראה כבוד רב במינויו למפקד של כוח יהודי לוחם עם הווי עברי וסמלים ציוניים – לא דבר של מה בכך באותה תקופה. המוסדות הלאומיים של התנועה הציונית ראו בהקמת הבריגדה בסיס לאימון אזרחים לקראת הצבא העברי, שיוקם בעתיד. ואכן, אביו של יהודה לחם לא רק על אדמת אירופה, אלא גם על אדמת ארץ ישראל. "אבי לחם במלחמת השחרור ועד היום יש בצפת עמדת שמירה שבה הוא הוצב במלחמה", הוא מספר.

הבריגדה, שבשיאה מנתה 5,000 חיילים, השתתפה בקרבות להבקעת קו ההגנה הגרמני האחרון בצפון איטליה, שם נפל בשבי אביו של יהודה. "לפני כמה שנים עשיתי סדר בארגזים הישנים ומצאתי תמונות ומסמכים של אבי, בהם הדרכון שלו שהוצא ב-16 במאי 1939, תעודת הגיוס ואת תעודת הלוחם שלו. זה מילא אותי בגאווה".

לפני כמה שנים טס יהודה לאיטליה, כדי לראות במו עיניו היכן אביו לחם. "הסתובבתי ברחובות וראיתי את המבנים, את הרחובות ומאוד התרגשתי", הוא מספר. "חלק מהאנשים הסתכלו עליי ולא הבינו ממה אני מתרגש. אני מתאר לעצמי שאולי היו שם כאלה שהסבא וסבתא שלהם חיו באותה תקופה ורציתי לשוחח איתם, אבל נרתעתי כי לא ידעתי על מי אפול".

לדבריו, מאז אותו טיול לאדמת איטליה בכל יום שואה, כשנשמעת הצפירה לזכר הנספים, הוא נזכר באביו. "אני מדמיין אותו ברחובות איטליה נלחם כחייל יהודי גאה ואני כל כך רוצה שאנשים יכירו אותו ויכירו את חבריו שלחמו שם".

למה זה חשוב לך כל כך?

"זה חשוב לי כי אני שומע שמדברים על היהודים בשואה שהלכו כצאן לטבח. התמונה הכי זכורה לילדים היא הילד היהודי שמרים ידיים מול הרובה של החייל הנאצי וחשוב שיידעו שהתמונה יותר מורכבת מזה. זה נכון שהרוב הלך כצאן לטבח, אבל היו גם כאלה שהשיבו מלחמה, כמו הפרטיזנים ולוחמי הבריגדה היהודית, שהיו יהודים שחיו בארץ ישראל והתנדבו למשימה הזו. בלי האנשים האמיצים האלה, שמסרו את נפשם באירופה ובישראל, אני לא יודע אם הייתה היום מדינה יהודית".

אביך דיבר על תקופת השבי?

"לצערי לא. הוא היה איש שקט מאוד שלא הרבה לדבר ובטח לא על המלחמה, אבל אני מתאר לעצמי שהוא היה מאוד גאה בשירות שלו".

מה הוא היה חושב על המלחמה באוקראינה ועל האם ישראל צריכה להתערב במלחמה?

"אני לא יודע מה הוא היה אומר. אני חושב שזה עניין פוליטי ואנחנו לא צריכים להתערב במלחמות שלא שלנו. מה שכן אנחנו כמולדתו של העם היהודי צריכים להציע לכל יהודי אוקראינה להגיע לכאן ולחיות בינינו".

כהן זיידה מסיים את הריאיון בפנייה לראש העירייה, אמיר כוכבי: "אני מבקש שיקראו רחוב בעיר על שם הבריגדה היהודית כדי שהדורות הבאים יכירו תודה ללוחמים האמיצים שנשלחו לאירופה המדממת להילחם בגרוע באויבי ישראל".

תעודת לוחם הבריגדה של זידה כהן

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן