במדינת הגמדים

רז ונגה קלמנוביץ' -אב ובתו מהוד השרון – כתבו ביחד ספר ילדים בשם "טרמלם הגמד ואבן הגורל". מה שהתחיל משעמום בקורונה – הפך לספר הרפתקאות עם מסר והעצמה לילדים

"את סדרת ספרי "הרפתקאות טרמלם הגמד" כתבתי יחד עם בתי נגה, בזמן הסגר הראשון של הקורונה. סיפרתי לנגה סיפור לפני השינה, היא השתעממה וכך נוצרה דמותו של טרמלם הגמד – ספר הרפתקאות שנועד להעצים כל ילד וילדה עוזר להם להתגבר על הפחדים שלהם", אומר רז.

רז קלמנוביץ' (38), מהוד השרון, מנהל שיווק ב"טמפו משקאות" ואב לשלוש בנות כתב את הספר יחד עם בתו נגה קלמנוביץ', בת ה-7, שלומדת בכיתה ב' בביה"ס "נחשון" בהוד השרון.

"אני ממליץ לכל הורה לשבת עם הילדים שלו ולהמציא סיפורים. זו חוויה מעצימה לילד ולהורה. כמובן שלא כל סיפור חייב לצאת לאור – גם אנחנו לא ידענו שזה מה שיקרה".

כיצד נולד הספר?

"כאמור, הספר נולד מתוך השהייה שלנו בבית בזמן בידוד בקורונה. בהמשך הספר הפך לספר העצמה לבתי ולמען ילדים אחרים שחוששים מהתחלות חדשות ומסיטואציות לא מוכרות".

רז מעלעל בספר מביט בדמויות יחד עם בתו ומספר על עללית הספר בעיניים נוצצות: "זה לא עוד ספר דידקטי להורים ומורים. מדובר בספר שכל הורה וילד יכולים להתחבר אליו. העלילה שלו ססגונית מלאה בדמויות מעולם הילדים ומאפשרת לילד להזדהות עם הגמד הקטן שהופך לגיבור בזכות אומץ ונחישות. בתי נוגה חששה מהתחלות חדשות. בפעם הראשונה שלקחתי אותה לגן או לבית הספר, היא סירבה לעזוב אותי. לה היה קשה להיפרד ולי היה קשה לראות אותה במצבה. היא גדלה מאז, אבל גם כיום ישנם מצבים שבהם היא נסגרת וחוששת. חשוב לי לאפשר לה לבנות את האמון שלה בעצמה וביכולת להתמודד עם הלא מוכר וידוע".

עלילת הספר

גמד ביישן בשם טרמלם המתגורר לו לבדו ולא מרגיש שחסר לו כלום. הוא לא באמת יוצא להרפתקאות מיוחדות וחי באזור הנוחות שלו. רק כשיעל היען פונה אליו ומבקשת את עזרתו, הוא מבין שיכול להיות שיש לו מה להציע, והוא מצטרף למסע. לאורך המסע שנועד לעזור ליעל, מצטרפות דמויות חדשות עם בעיות משלהם, וטרמלם עוזר גם להם. לאורך המסע הוא מגלה אומץ, הוא מעז לעשות דברים שלא היה עושה בעבר – במיוחד כאלה שמפחידים אותו ושכשהוא מעז, דברים נפלאים קורים. גם כשהוא נכשל, תמיד יש מי שיעזור לו והנוכחות של החברים שלו נותנת לו את האומץ לעשות את מה שנראה כבלתי אפשרי – ולהציל את העולם.

רז: "טרמלם הגמד נולד באחד הלילות. גמד ביישן, שאוהב להישאר לבד ולא רוצה לצאת מאזור הנוחות שלו. עד שיום אחד מגיעה יען שצריכה את עזרתו. יחד הם יוצאים למסע שבמהלכו הוא מגלה שיש לו המון יכולות שלא הכיר לפני כן. הסיפור מלמד שאם רוצים ומתאמצים יכולים להגיע למקומות נפלאים. שאסור לתת לחששות להשפיע עלינו וצריך להתגבר עליהם".

רז נולד וגדל בבאר שבע. לדבריו את כישרון הכתיבה הוא חב לאמו סוניה קלמנוביץ' – שהייתה מורה לספרות בבית הספר מקיף ג' באר שבע. "אמי אהבה את המילה הכתובה והקריאה לי המון שירים וסיפורים. הדמיון שלי עבד שעות נוספות – נהגתי לכתוב ולצייר דבר שהוביל אותי לתחום הקומיקס. ציירתי למעריב לילדים ולעוד מספר מקומות. את החלום לציור נטשתי ופניתי לעולם הפרסום. כיום אני עובד כמנהל פרסום ושיווק בחברת טמפו. בזמן הקורונה נאלצתי לעבוד מהבית. ישבתי עם הילדים סיפרתי להם סיפורים וככה על הרעיון הספר שלנ.ו ‏למדתי קורס כתיבה אצל מאירה ברנע גולדברג שיש לה ילד אוטיסט והיא הוציאה הספר בנושא. למדתי ממנה המון".

אתה נוגע בספרך בנושא הפחדים – הרבה ספרים נכתבו על כך. במה שונה הספר שלך?

"למדתי שספרים לא אמורים להיכתב בצורה כבדה ודידקטית.  שאם רוצים להעביר מסר לילדים צריך לנרמל תופעות ולא להכריז על הבעיה אלא לספר את הסיפור בדרך של ציורית ועלילתית. בספר ישנן מגוון של דמויות – חזקות, חלשות, קטנות וגדולות. אמיצות וגם חששניות בדיוק כמו בחיים עצמם. הילד מבין שמותר לפחד, שאפשר להיעזר בחברים והחיים יפים אם מעיזים".

כיצד כתיבת הספר השפיע על החיבור בינך לבין נוגה?

‏"זכיתי בחברה הכי טובה. לי ולנוגה יש חיבור מיוחד. היא כמוני, מלאה בדמיון. חברותית, אוהבת לשחק עם חברות ללמוד חשבון, לצייר ולצבוע. בלעדיה הספר לא היה נכתב. היא הייתה חלק פעיל בכתיבתו ועזרה לי להוביל את העלילה והדמויות. חיברה שמות והחליטה על גורלן. יצא לנו להציג את הספר ביחד בבית הספר שלה ולהקריא אותו דבר שהעצים אותה מאוד".  

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן