"אני למעשה הראשון בארץ שהפך את זה למקצוע"

כדורגלן העבר ואיש העסקים בהווה, מוטי יברבוים, הפך לאורך השנים לאחד האנשים הפעילים והמשפיעים בעיר – מעסקים, דרך פוליטיקה וכמובן במרחב המוכר והאהוב של הכדורגל. בראיון הוא מספר על העסק הייחודי "1:1", הקשרים החבריים עם ראשי העיר, הסיוע לתושבים וכמובן על השלכות הקורונה: "הרגשתי שגל צונאמי שאב לי את העסק, אבל אחרי הסגר הראשון אנשים יצאו החוצה והבינו שהעולם לא נגמר", הוא אומר

אחת הדמויות הבולטות בנוף הכפר סבאי היא זו של מוטי יברבוים, סמל בולט במועדון הכדורגל של הפועל כפר סבא בשנות ה-90, אבל כזה שנשאר עמוק בתודעה גם שלושה עשורים לאחר מכן, אם בגזרה העסקית, הפוליטית וכמובן הספורטיבית. לקשר הבלתי אמצעי לכדורגל עוד נגיע בהמשך, אך תחילה שווה להתעכב על עיסוקו הייחודי בהווה – בעליה של חברת 1:1. יברבוים הוא למעשה ביזנס ברוקר, המחבר בין אנשים בעולם העסקים.

"אני למעשה הראשון בארץ שהפך את זה למקצוע. התחלתי לפני כ-20 שנה והיום אנחנו המשרד הגדול בארץ והמוביל בתחום", פותח יברבוים בראיון ל"הוד השרון ניוז". "אנחנו מתמחים בעסקאות קטנות – עד 5 מיליון ₪ ובינוניות – עד 50 מיליון". מלבד הייטק וביטחון, פרושה החברה על כל עולמות העסקים – מקמעונאות, מפעלים ותעשייה ועד חנויות רחוב, שיווק והפצה. עיקר ההתמחות היא למכור חברות ותיקות שאין להן דור המשך – כפי שעשה למשל עם "פרחי חודי" הוותיקה בעיר, עסק של 45 שנה שהמשיך, גם לאחר שנמכר, להעסיק את המוכר עד יומו האחרון. דוגמה מקומית נוספת היא "נקודת טבע" הוותיקה שפעלה במשך 35 שנים. הבעלים רצה לצאת פנסיה ולאחר שהחברה של יברבוים הכניסה משקיעים למקום, הפכה החנות לרשת המחזיקה כיום שמונה סניפים ברחבי הארץ. 

את רוב המותגים החזקים הביא בזמנו לעיר, וכיום העסק עובד עם למעלה מ-80 מותגים מובילים בכל הארץ. מלבד מיזוגים ורכישות, ישנה יחידה העוסקת בזכיינות ומסייעת בפיתוח חנויות בעלות סניף או שניים והפיכתן לרשתות- מתכנית עסקית ועד ספרי נהלים, או בשתי מילים: נדל"ן מסחרי.  בין לקוחותיו של יברבוים נמצאים ברק אברמוב, בעליה של קבוצת הכדורגל בני יהודה ובעל מותגים רבים, בהם 'ג'פניקה' ו-'ציפורה'. B קמעונאות שעשתה אקזיט של 280 מיליון ₪, ובעבר עשה גם עסקאות עם אנשי כדורגל דוגמת שלמה שרף, יצחק שום, אייל ברקוביץ', אריק בנאדו ושי הולצמן. לוגו החברה, ממש לא במקרה, מעוטר בירוק-לבן, צבעי קבוצתו האהובה. "ישבנו עם חברת מיתוג מובילה, היו כל מיני לוגואים בכל הצבעים חוץ מירוק ולבן, אבל התעקשתי שיהיו את הצבעים של כפר סבא כדי שאוכל להתחבר לזה", הוא אומר. "ברור שגם לשם/תוצאה 1:1 יש זיקה לענף, אבל יש כאן גם משמעות של קשר אישי אחד על אחד שמקבל הלקוח. יותר ביזנס, אבל גם כדורגל". 

שינוי תמחור

בדומה לעסקים רבים, עיקר הפגיעה באלו של יברבוים קרתה בסגר הראשון. "אתה נמצא במצב של עשרות משאים ומתנים וביום אחד הכל נעצר", הוא משחזר. "מצאנו עצמנו בעולם חדש עם תמחור שונה, ריטיינרים קבועים בוטלו וכל מו"מ שהתקיים הפך לא רלוונטי. הרגשתי שגל צונאמי פשוט שאב לי את העסק. עם זאת, החלטתי לא להילחץ ולא להיכנס למרה שחורה. השתמשתי בתכנית חיסכון והחלטתי להיות שמח בבית, להקדיש זמן למשפחה ולחכות לראות מה יהיה. לשמחתי, כשיצאנו מהסגר העסק הפך לאחד המבוקשים בשוק. פתאום נוצרו הזדמנויות חדשות ועסקאות פנטסטיות שלא היו קודם לכן. אנשים יצאו החוצה וראו שהעולם לא נגמר וחייבים לעשות ביזנס. בסופו של דבר, כשיש חיים בחוץ גם העסק שלנו חי, נושם ובועט. אולי לא נעים להגיד, אבל הקורונה העיפה את העסק שלנו קדימה". גם בבית הצליחה משפחת יברבוים להפוך חוויה שלילית לחיובית. האישה מאיה היא תזונאית ומאמנת כושר, ושלושת הבנים – עמית (19), רועי (17) ובן (12), משחקים כדורגל. "כל היום עשינו אימוני ספורט וכמובן הקפדנו על אכילה מסודרת", הוא צוחק.

אחד המאפיינים הבולטים של מוטי, 47, הוא שמירה על יחסי חברות קרובים לאורך שנים עם לקוחותיו – ברמת ההגעה לחתונות, בר מצוות ובריתות. חברות קרובה הייתה לו גם עם ראשי העיר בכפר סבא לאורך השנים – מיצחק ולד, עבור ביהודה בן חמו וצביקה צרפתי, ועד ראש העירייה הנוכחי, רפי סער. לא מעט פעמים גישר יברבוים מתחת לרדאר והביא לפתרון סכסוכים בגזרה הפוליטית. "אני לא מערבב את הסכסוכים עם יחסי החברות וכולם יודעים את זה", הוא מדגיש. "פונים אלי ומערבים אותי, אבל הכל נעשה בהתנדבות מלאה ולמען העיר. העירייה היא בית עבורי, תמיד יש לי שם אוזן קשבת – מרישוי עסקים ועד טיפול בתושבים, ועבורי התודה של האנשים היא עולם ומלואו. יש לי חברים בפרלמנטים שונים בעיר מגיל 20 ועד למעלה מ-70. כפר סבא זורמת בדמי ואני מחובר לעיר 24/7. כיף להיות כפר סבאי".      

 

מוטי עם אשתו מאיה ושלושת הבנים: עמית רועי ובן

הלב מחוץ למשחק

במשך עשר שנים מילא יברבוים כל תפקיד אפשרי בהפועל כפר סבא, גם לאחר הליך הפירוק הקשה, בתקופה בה איש לא רצה להתקרב למועדון. מקשרי קהילה, ניהול מו"מ עם שחקנים ובחירת מאמנים, ועד גיוס של מיליוני שקלים לקופת המועדון. "תמיד כשהקבוצה בצרה אני שם ללא תמורה", הוא אומר. "אני זוכר שבשלב מסוים יהודה בן חמו לא הסכים לזה ורצה שאקבל שכר, אבל עניתי שהרבה מכירים אותי בזכות הפועל כפר סבא, ואם יש לי הזדמנות לעזור אהיה שם. זו הדרך שלי להחזיר למועדון". 

במשך שנים היה גם האיש הקרוב ביותר לבעלים הנוכחי, יצחק שום, כשבין השניים גם היו שיתופי פעולה עסקיים נרחבים. אלא שבעקבות נתק מוחלט בין הצדדים, יברבוים כבר לא חלק פעיל במועדון וכיום על תקן אוהד נטו. בשל הנחיות הקורונה, הוא צופה בקבוצתו בטלוויזיה עם חבריו לפרלמנטים השונים. 

אתה בכלל יכול לדמיין את עצמך עולה לשחק כדורגל בלי קהל?

"לא, אני ממש לא מצליח להבין את זה. אין ברירה כמובן, אבל זה לא כדורגל. הריגוש של השחקנים הרי מגיע מהאנרגיות של הקהל, ובלעדיו זה כאילו הוצאת את הלב אל מחוץ למשחק".  

איך השפיעה הקורונה על הכדורגל בכלל ועל הפועל כפר סבא בפרט?

"לקבוצות כמו כפר סבא זה יכול לעזור יותר מאשר לגדולות, שם הנזק הכלכלי הרבה יותר גדול. לכן גם רואים שוויוניות יחסית בין רוב הקבוצות, ולא ברור מי תהיה האלופה ומי תרד ליגה, אבל ברור שהמצב הנוכחי לא טוב ולא נעים לאף אחד – לא לשחקנים ולא לבעלים. אי אפשר לחיות ככה לאורך זמן".  

אתה מעריך שנוכל בקרוב לשוב לנורמליזיציה?

"גם הרופאים והפרופסורים הגדולים לא יודעים לענות על זה, אבל אני שומר על אופטימיות. יצר האדם הוא לשרוד ולהתרגל לכל דבר, אבל זה לא פשוט, כי לקחו את כל הכיף – הכדורגל והתרבות, חו"ל, הבילויים והמסעדות. אני מאוד מקווה שהתקופה הזו תעבור כמה שיותר מהר".  

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן