"הרחובות של הוד השרון הפכו להפקר"

כך אומר חני שלו, אביה של משי בת ה-16 שנדרסה על ידי רוכב אופניים חשמליים שרכב על המדרכה. חני קורא לראש העיר להגביר את הפיקוח והאכיפה לפני שיקרה אסון

''הרחובות של הוד השרון הפכו להפקר"
''הרחובות של הוד השרון הפכו להפקר"

משי שלו בת ה-16 תושבת הוד השרון, ירדה מקו 5 בכיכר מגדיאל ביום שישי האחרון ונדרסה לדבריה על ידי רוכב אופניים שרכב באותה העת על המדרכה. חני אביה שהגיש תלונה במשטרה מספר: "אני לא מאחל לאף הורה לעבור את מה שעברתי. בתי נדרסה והופקרה על ידי רוכב האופניים שרכב על הכביש והעיף את בתי על האוטובוס ממנו ירדה. רק במזל ובהתערבות של אנשים היא לא נדרסה למוות". 

משי בת ה-16, ירדה לדבריה מקו 5 ביום שישי האחרון סמוך לשעה שתיים בצהריים. רוכב אופניים שעבר במקום העיף אותה והיא התגלגלה לעבר האוטובוס. עוברי אורח שהיו במקום רצו לעזרתה וקראו לנהג האוטובוס לעצור מחשש שתידרס בשנית. שלו מספר שעוברי האורח שסייעו לבתו סיפרו כי צעקו לרוכב אופניים לעצור אך הוא המשיך בנסיעתו. כוחות הביטחון של עיריית הוד השרון הגיעו למקום ושהו עם משי עד לפינויה על ידי אמבולנס לבית החולים מאיר. 

חני: "ביום שישי קיבלתי טלפון שבו נאמר לי שבתי עברה תאונת דרכים. הייתי בשוק ו'טסתי' למקום. באותם רגעים עברו לי מחשבות נוראיות. אני אלמן ואב לשתי בנות. לפני מספר שנים איבדתי את אשתי ורק המחשבה שקרה משהו לבתי טלטלה אותי. כשהגעתי לכיכר מגדיאל פגשתי אישה שצלמה את רוכב האופניים, היא סיפרה כי הוא נסע על המדרכה במהירות מופרזת, פגע בבתי וברח. היא ותושבים אחרים צעקו לנהג האוטובוס לעצור ורק כך נמנע אסון כבד. מצאתי את הבת שלי בוכה ומבוהלת. אני רוצה לציין את מחלקת הביטחון של העירייה לטובה – הם הגיעו מיד והמתינו עם בתי עד לפינויה לבית החולים". 

מה מצבה של בתך?

"היא פונתה על ידי אמבולנס לבית החולים מאיר. יש לה כאבי ראש חזקים והיד שלה נפגעה. היא טופלה ושוחררה מבית החולים שהפנה אותנו להמשך בדיקות. מאז התאונה בתי סובלת מפחדים וכאבים". 

לדבריו של חני מיד לאחר שחרורה של בתו מבית החולים, הוא פנה למשטרה לשם הגשת תלונה. "לא יתכן שעוברי אורח ידרסו על ידי רוכבי אופניים שלא מצייתים לחוק. חוקק חוק שנכנס לתוקף מה-1.8 שכל רוכב אופניים חייב להתקין לוחית רישוי על אופניו וכמובן לנסוע על הכביש ולא על המדרכה. אני מצפה מכל עירייה בארץ להתחיל לאכוף את החוק". 

 

עורכת הדין רוית גיא דרור: "הרכיבה על אופניים חשמליים או גלגינוע – קורקינט ממונע, מותרת רק למי שברשותו רישיון נהיגה. הרכיבה על אופניים חשמליים מותרת רק מגיל 16, למי שעבר מבחן תיאוריה או בחינה ייעודית לרכיבה וקיבל אישור הכשרה לרכיבה.

עו"ד רוית גיא דרור: "אנחנו רואים ושומעים כל יום על יותר הרוגים, יותר פצועים, יותר צעירים שנפגעים ופוגעים בעוברי אורח. למרות שוועדת הכלכלה אישרה את תיקון צו התעבורה, שנכנס לתוקף ב-1.9.2024. התיקון נועד לאפשר את אכיפת חובת התקנת לוחית זיהוי על קורקינטים ואופניים חשמליים. 

למרות התיקון, ישנה עלייה גבוהה של נפגעים בתאונות במעורבות קורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים. אחד מכל עשרה נפגעים – מתחת לגיל 16 והמספר רק הולך ועולה.

רוכבים רבים פשוט מתעלמים ולא לוקחים את התיקון ברצינות כך שהם עוברים על חוקי התנועה. המציאות הזו חייבת  להשתנות וזאת באמצעות חיזוק האכיפה המשטרתית והגברת כוח של הפקחים העירוניים.

מי שפעל בהתאם לתיקון והרכיב לוחית – אחראי לחיים שלו ולסובבים ומי שלא פעל בהתאם הם אלו העבריינים שמתחמקים מהדין. הגיע הזמן לקחת את האכיפה ברצינות ובחומרה אחרת ובצער רב נמשיך לשמוע על תאונות של פוגעים ונפגעים ובמיוחד שלא יהיה אפשר לאתר את הפוגעים הללו ולא יהיה ניתן לאתרם".

מעריית הוד השרון נמסר: "אנשי אגף הביטחון העירוני הגיעו למקום האירוע בכיכר מגדיאל, לאחר שהתקבלה פנייה במוקד העירוני, אך החשוד נמלט ולא אותר גם לאחר ביצוע סריקות באזור. 

עם כניסתן של התקנות לתוקף ב-1 באוגוסט המחייבות התקנת לוחית רישוי על קורקינטים ואופניים ממונעים – אגף הביטחון העירוני ומשטרת ישראל העצימו את פעילויות האכיפה ומתן האזהרות לרוכבים, זאת לצד קמפיין עירוני בנושא, בשילוט החוצות ובאמצעי הפרסום העירוניים. האכיפה תימשך.

כללי בטיחות בדרכים – אופניים חשמליים מתוך הרלב"ד

הרכיבה על אופניים חשמליים מותרת רק מגיל 16, למי שעבר מבחן תיאוריה או בחינה ייעודית לרכיבה וקיבל אישור הכשרה לרכיבה.

חובה לחבוש קסדה עם מחזיר אור בכל גיל ובכל דרך.

רוכבים על שבילי אופניים. באין שבילי אופניים ניתן לרכוב על הכביש בזהירות ובהתאם לחוקי התנועה. בכל מקרה אסור לרכוב על מדרכה.

אופניים חשמליים מוגדרים כאופניים בעלי מנוע בעל הספק מרבי של 250 ואט, שמנועם מפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש, בהתאם לתקינה האירופית.

התקנות קובעות, כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות, הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר אור מאחור ומחזירי אור בצבע צהוב על דוושות האופניים.

התקנות קובעות, כי האופניים החשמליים יישאו סימון רשמי של המילים "אופניים עם מנוע עזר".

אסור להרכיב אדם נוסף על אופניים חשמליים, למעט ילד עד גיל 8 במושב ייעודי.

חלה חובת רישום והתקנת לוחית זיהוי על כלי רכב חשמליים. מספר הרישוי יהיה אישי לתושב וניתן יהיה להעבירו מכלי לכלי, אך לא מאדם לאדם.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן